Frys o kyl - övervakning

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Toli5
Inlägg: 1
Blev medlem: 07 sep 2010, 15:13
Ort: Malmö

Frys o kyl - övervakning

Inlägg av Toli5 »

Hej !
Någon som vet hur man billigast övervakar 5 kylar och 4 frysar så att man får ett sms vid för varmt i någon av frys och kylar ?
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Frys o kyl - övervakning

Inlägg av CirruZZ »

Hej!

Köp ett 1-wire temperatur nät, komplettera med lite extra sensorer och kabel. Se till att ha en dator igång 24/7 som kör MSure (Win) och har en gammal mobil kopplad till sig. Msure kan vara lite klurigt i början men du får fin hjälp på MSures forum.

Alternativt kör du Linux och använder dig av OWFS, Gammu och egna script.

Kan nog inte bli enklare/billigare/flexiblare! :wink:
PeterS1974
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 okt 2010, 18:04
Ort: Herrljunga

Re: Frys o kyl - övervakning

Inlägg av PeterS1974 »

Jag håller just nu på att utveckla ett program för kylövervakning med larmfunktion via SMS åt en kund.

Jag kommer att lägga upp projektet på mitt företags hemsida http://www.tmcs-engineering.se när det är färdigt.

Systemet utnyttjar OWSERVER-WiFi och 1-wire tempgivare.

Projektet beräknas vara slutfört senast 2011-07-31.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator
Inlägg: 1621
Blev medlem: 13 feb 2008, 16:46
Ort: Ystad

Re: Frys o kyl - övervakning

Inlägg av CirruZZ »

Låter spännande, du får gärna berätta mera om projektet, hur det är uppbyggt mer i detalj, program, hårdvara mm. Alltid kul att se hur andra har löst problem. :wink:
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Inlägg: 1245
Blev medlem: 04 jan 2008, 02:34
Ort: Nossebro
Kontakt:

Re: Frys o kyl - övervakning

Inlägg av Plutonium »

PeterS1974 skrev:Jag håller just nu på att utveckla ett program för kylövervakning med larmfunktion via SMS åt en kund.

Jag kommer att lägga upp projektet på mitt företags hemsida http://www.tmcs-engineering.se när det är färdigt.

Systemet utnyttjar OWSERVER-WiFi och 1-wire tempgivare.

Projektet beräknas vara slutfört senast 2011-07-31.
Intressant!
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
jed
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 179
Blev medlem: 16 apr 2011, 10:51
Ort: Stockholm

Re: Frys o kyl - övervakning

Inlägg av jed »

Hur har du tänkt koppla in temperatursensorerna i kyl/frys? Plocka ut termostaten och dra in båda genom samma hål?

Peter: det låter mycket intressant!
PeterS1974
Wannabe
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 okt 2010, 18:04
Ort: Herrljunga

Re: Frys o kyl - övervakning

Inlägg av PeterS1974 »

Arbetet med kylövervaknings-systemet närmar sig slutförandet. Jag räknar med att vara färdig med produkten i början av augusti. Programmet körs i bakgrunden på datorn.

Jag har även planer på att utveckla en hårdvaruversion av systemet under hösten/vintern 2011. Denna kommer att erbjuda möjlighet till nedladdning av uppmätta temperaturer direkt till ett Excel kalkylark utan att någon ytterligare mjukvara behöver installeras.
Skriv svar