Hur montera rullgardin i takfönster?

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jed
Tar hemautomation på allvar

Hur montera rullgardin i takfönster?

Inlägg av jed »

Vi har precis flyttat till hus och vill montera en rullgardin för ett takfönster som är 60x80cm och lutar ca 45 grader.
Jag har pratat med några olika firmor och dom förslag jag fått gäller plisségardiner och kostar mellan 6-8 000kr!

Är det någon som har hittat något annat alternativ som funkar i lutande fönster? Funderade på att bygga om en ikea tupplur men den har inte 1-1 utväxling så min ide med att montera en tråd som drar i botten på den samtidigt som den rullar ner den fungerar inte...

Den bör mörklägga hyfsat bra men behöver inte bli helt svart. Solen lyser rakt på barnens dörr genom det fönstret så det blir väldigt ljust i deras rum och dom vaknar lite för tidigt ;)
Bilagor
Takfönstret
Takfönstret
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Re: Hur montera rullgardin i takfönster?

Inlägg av Plutonium »

Jag hade nog testat detta; jag hade monterat ikeas persienner i trä.. Jag hade borrat hål i ändarna av varje persienn som jag sedan hade trätt en löplina -vajer igenom och fäst linan från toppens hörn och ned till de nedre hörnen. På så vis glider persiennerna i den riktning du önskar. Borra hålen en aning större än linan/vajern diameter, för att kunna ha utrymme att justera ljusinflödet. Done.
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
jed

Inlägg av jed »

Smart ide, tyvärr glömde jag säga att den ska vara motorstyrd, orkar inte släpa fram en pall eller stege varje gång den ska justeras...
Den sitter ganska högt så den är svår att nå tyvärr.

Men med lite vikter på den nedersta pinnen och ett lite kraftigare servo (modifierat så det snurrar 360grader) så kanske det kan funka?... Ett servo är ju lätt att styra med en liten pic, nu fick du igång fantasin hos mig! :)
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Kontakt:

Inlägg av KungenAvPeking »

Jag hade nog löst det med att sätta en metall pinne innanför rullgardinen på vardera sida...

Fönster - Rullgardin - Mettallpinnar.

När du drar ner gardinen, glider den längs pinnarna, i stället för att hänga rakt ner.

Funkar kanske med en u-profil ute på sidorna, men då blir det värre med inpassningen uppe vid rullen, om du råkar köra upp den för långt...
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
jed

Inlägg av jed »

Det var också en bra ide... Jag har varit inne på något liknande med ett par skenor på sidorna, typ som dom lite rejälare mörkläggningsgardinerna har. Dom har i princip en u-profil med textillister för att täta ordentligt, jag kommer inte att ha några sådana lister :)

Måste bara se till att hitta en beläggning som gör att gardinen glider lätt och inte hakar sig och fastnar. Det är så pass brant vinkel att den antagligen måste dras ner och upp, tyngdkraften kommer inte att dra ner den som den gör med "vanliga" rullgardiner.
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Kontakt:

Inlägg av KungenAvPeking »

Tja, så som fönstret ser ut, skulle det kanske kunna gå med tyngdkraften, genom att inte sätta in "skenorna" mot fönstret i nederkant?

Jag menar, om du sätter så nära fönstret i överkant, som möjligt. I nederkant sätter du så långt ifrån fönstret som möjligt, då blir vinkeln nästan lodrät...
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
rune

Inlägg av rune »

http://www.veluxshop.dk/ hittar du mörklägningsgardiner til Velux fönster. Dom har en model med remote som inte kostar 6-8000! Kanske du kan hitta en modell som passar?
jed

Inlägg av jed »

Har pratat med en återförsäljare till velux och han sa att dom bara passar till just veluxfönster (som vi inte har).
Ska nog skicka ett mail direkt till velux med alla mått och se vad dom säger...
Skriv svar