Har sedan en tid tillbaka en räknare 2.1 kopplad till en elmätare (S0-utgången) och det har funkat kanonbra fram tills för ett par dagar sedan då räknaren tycks registrera galet mycket pulser. Elmätaren sitter direkt mot min VP och enligt räknaren (loggar till mysql via owfs) har den idag dragit ca 150kWh hitills, mao ~13kWh/h vilket inte stämmer övht (max förbrukning torde ligga kring 3kWh/h) och elmätaren i sig visar korrekta värden. Någon idé om det kan vara trasig räknare, dåligt kablage, dåligt batteri, eller fel på S0-utgången, eller "all-of-the-above" ?
Kolla först så det inte är glapp någonstans.
Batteriet är endast för minnesbackup och påverkar inte räknarfunktionen på något sätt.
Har du tillgång till ett motstånd på ~10kOhm kan du även testa att sätta det mellan räknaringången och jord. (Detta har troligtvis inte någon effekt, men det skadar inte att testa).
Får du det inte att fungera kan vi testa med en ny räknare!
Min räknare räknade ju en jäkla massa pulser från S0 på min Kamstrup 382.
På tok för många, jag fick koppla in mig på en annan alternativ punkt för pulser på elmätaren.
Hej och tack för dom snabba svaren! Jag har nu bytt ut kablaget mellan elmätaren och räknaren och mycket riktigt så verkar den bete sig som den ska igen nu!
Ropade nog hej lite för tidigt, när jag fäste upp kablaget igen började samma problem uppstå, dock mer konsekvent. Efter lite funderande så upptäckte jag att det blir ca 50 pulser per sekund vilket ju känns som om det skulle kunna vara relaterat till någon starkströmskabel i närheten som stör. Provade att ta ner kablaget igen men samma sak kvarstår. I nuläget ligger kablarna inte nära någon starkströmskabel. Får labba lite mer helt enkelt.
Låter helt klart som störningarn. Bästa hade varit att läst med oscilloskop och sett hur signalerna ser ut vid räknaren för att koppla in lite avstörningsfilter.