HA7S läsproblem

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Fiskarn
Wannabe

HA7S läsproblem

Inlägg av Fiskarn »

Har nyligen köpt en HA7S som jag kopplat till en PIC32-processor.
Ansluning med 3.3V enligt manual. Har anslutit en DS18S20 för ett testa. Funkar att söka efter adressen. Returneras helt korrekt. Funkar också om jag kopplar ytterligare en DS18S20. Då kan jag läsa båda adresserna.
Men när jag ska läsa scratchpad med "W0ABEFFFFFFFFFFFFFFFFFF" får jag bara 0xFF som svar i alla nio bytes. :( Någon som har en idé om vad jag kan ha gjort fel? Eller är HA7S:an knasig?
/Fiskarn
Senast redigerad av Fiskarn den 05 sep 2011, 23:22, redigerad totalt 1 gånger.
Fiskarn
Wannabe

Re: HA7S läsproblem

Inlägg av Fiskarn »

Glömde skriva att jag innan läsning av scratchpad:en skickat ConvertTemp "W0144\r". Jag har en delay på drygt en sek för att vara säker att konverteringen är klar innan jag läser.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Eftersom du får ut information via adaptern är det mycket osannolikt att den är trasig. Mer sannolikt att det är mjukvara eller anslutning till sensorerna som strular.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Fiskarn
Wannabe

Inlägg av Fiskarn »

Håller med om att det verkar osannolikt att det är HA7S som är problemet. Visst kan det vara koden i PIC:en, men då borde det inte funka att läsa ut adresser. Kvar återstår att jag skickar fel kommandon alternativt att sensorn är fel inkopplad.

Någon som har erfarenhet av HA7S som kan kommentera hur man ska skicka kommandon för att starta tempkonvertering och läsa scratchpad (se ovan hur jag gör)?

Sensorn har jag helt enkelt kopplat så att DS18S20 DQ -> HA7S OW och DS18S20 GND och Vdd -> HA7S OW-GND (enl parasite power). Något konstigt med detta?
Fiskarn
Wannabe

Inlägg av Fiskarn »

Ingen som har någon idé?
hakha4

Inlägg av hakha4 »

Hej!
Ny på detta forum. Fick du ordning på HA7s ?Har samma problem som du att alla byten som returneras är FF. Jag tycker det är lite otydligt i manualen hur man ska skicka kommando. Labbar med Ds18b20 och adressen returneras korrekt. När jag skickar 'W0144' returneras '44' som väl är korrekt enligt manualen. Vilket kommando ska jag skicka för att läsa scratchpad ?? Any help appreciated
Mvh Hucke
Opto
Wannabe

Inlägg av Opto »

hakha4 skrev:Hej!
Ny på detta forum. Fick du ordning på HA7s ?Har samma problem som du att alla byten som returneras är FF. Jag tycker det är lite otydligt i manualen hur man ska skicka kommando. Labbar med Ds18b20 och adressen returneras korrekt. När jag skickar 'W0144' returneras '44' som väl är korrekt enligt manualen. Vilket kommando ska jag skicka för att läsa scratchpad ?? Any help appreciated
Mvh Hucke
Efter W0144 (Convert T) måste en reset eller Match utföras innan Du kan adressera och läsa av.

Reset - Adress - Convert - Adress - Läs temp

/Thomas
Skriv svar