Läsa av elmätare

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Pulse Out skall du koppla till någon av räknarens ingångar.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
PeterT
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av PeterT »

Tackar!
/Peter
PeterT

Med i klubben

Inlägg av PeterT »

Då är jag också med elmätarklubben via 1wire. Lödde ihop min LEDdetektor och hade lite problem med RJ11 kontakten som glappade men löste det. Nu lagras min elförbrukning i min mysql databas. Det som återstår är att göra nått trevligt grafiskt av det och tips om det finns ju här så det är väl bara att labba lite.
Skoj att få till det i alla fall!
Nisse
Wannabe

EMC

Inlägg av Nisse »

Är EMC controllern som saluförs av techtrade lik den pulsräknare som finns att köpa här? Finns det nån här som använt EMC ver 1.3.38 till att logga både temperatur och elförbrukning med? Verkar som att det ska gå men jag kan inte se hur man bär sig åt för att få till det
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Pulsdetektorerna är samma som Techtrades, controllerna och räknarna är helt olika varianter!

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Kontakt:

Re: EMC

Inlägg av PerM »

Nisse skrev:Är EMC controllern som saluförs av techtrade lik den pulsräknare som finns att köpa här? Finns det nån här som använt EMC ver 1.3.38 till att logga både temperatur och elförbrukning med? Verkar som att det ska gå men jag kan inte se hur man bär sig åt för att få till det
Temperaturen kräver en speciell dosa som Techtrade säljer. Jag har påtalat att temperaturen förvirrar om den inte används och de har sagt att den kommer att gömmas i en kommande version om du inte har dosan inkopplad.
Nisse
Wannabe

Inlägg av Nisse »

elf98 skrev:Pulsdetektorerna är samma som Techtrades, controllerna och räknarna är helt olika varianter!
Tror du att det går att använda räknaren här ifrån tillsammans med EMC mjukvaran? Eller finns det nån annan mjukvara som du kan rekommendera. Vill ha ett färdigt koncept i och med att jag inte kan knacka kod själv. Bygga ihop elektroniken klarar jag nog om det skulle behövas men sen är det stopp.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det går bra att använda detektorerna tillsammans med EMC-mjukvaran.

Driver temperatur.nu

Bild
Nisse
Wannabe

Inlägg av Nisse »

elf98 skrev:Det går bra att använda detektorerna tillsammans med EMC-mjukvaran.
Jag förstår men om jag vill logga både temperatur och elförbrukning. Finns det då nåt färdigt program man kan använda som inte kräver eget kodknackande. Jag tänkte om jag kunde använda pulsräknare,tempsensor och detektor härifrån och sen läsa av det med EMC eller nåt annat program där jag kan se trenderna på både temp och kwh samtidigt. Jag använder XP som operativsystem
Nisse
Wannabe

Inlägg av Nisse »

Nisse skrev:
elf98 skrev:Det går bra att använda detektorerna tillsammans med EMC-mjukvaran.
Jag förstår men om jag vill logga både temperatur och elförbrukning. Finns det då nåt färdigt program man kan använda som inte kräver eget kodknackande. Jag tänkte om jag kunde använda pulsräknare,tempsensor och detektor härifrån och sen läsa av det med EMC eller nåt annat program där jag kan se trenderna på både temp och kwh samtidigt. Jag använder XP som operativsystem
kanske är det rent önsketänkande att det ska finnas nåt som är såpass användarvänligt. Såg att det finns ett exempel där man använder sig av rd tool
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Om du flyttar EMC's ut-fil till en datumsorterad mapp vid varje midnatt så kan du nog använda TWatch. Se http://www.pmalmberg.com/projekt-och-ap ... er/twatch/

Så länge som datat finns i datumsorterade textfiler så kan det läsa dem, har för mig att jag lade in stöd för att dela Y-värdet också så du kan skala det så det passar....

Jag har själv inte försökt, men prova gärna.
Nisse
Wannabe

Inlägg av Nisse »

PerM skrev:Om du flyttar EMC's ut-fil till en datumsorterad mapp vid varje midnatt så kan du nog använda TWatch. Se http://www.pmalmberg.com/projekt-och-ap ... er/twatch/

Så länge som datat finns i datumsorterade textfiler så kan det läsa dem, har för mig att jag lade in stöd för att dela Y-värdet också så du kan skala det så det passar....

Jag har själv inte försökt, men prova gärna.
Det låt intressant. Jag ska testa det bara jag får pulsdetektorn hemskickad. Tack för tipset!
maeron

Inlägg av maeron »

Nu är elmätarsensorn beställd.... Har ju tyvärr den gmla typen av elmätare så det blir en reflexdetektor ifrån Techtrade (som numera har webshop) .

Någon mer som har en Reflexdetektor till sin elmätare? Isåfall är de svåra att få till?

/Martin
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Ajdu, medans du fortfarande har ånger-rätt kan det vara vettigt att ringa ditt lokala el-bolag och höra när de har planerat att införa fjärr-avläsning hos dig.

Det är ju tämligen kort tid kvar innan alla hushåll skall vara konverterade, och det kan ju vara trist om de byter mätaren för dig just som du kalibrerat in allt... :)
maeron

Inlägg av maeron »

Tack för tipset

Har redan kollat med dem och bor man liiiite utanför göteborg så kommer de antagligen först bytas 2011 trodde de och jag köpte byggsatsen för 275 kr, så det känns rätt OK att ha den i två - tre år. (behöver den även för att kunna utveckla mitt lilla program.. *ler* ) Det kommer bli ett MYCKET dyrt utvecklingsjobb *ler*......
Skriv svar