gein skrev:
Helst skulle jag dock vilja köra en renare Linux, typ Gentoo, men då behöver jag en USB/seriell-kabel för att komma åt konsollen. Har köpt en på EBay nu ikväll men det lär dröja ett tag innan jag får den från UK. Det blir ju lite meckigt eftersom man måste klippa kabeln och plocka fram trådarna och koppla dessa på rätt ställe på kretskortet på dockstar.
Har du kommit i mål med att installera Gentoo? Jag är lite lockad av att plutta i en hårddisk i Dockstar-en, så man kan köra lite databas o så. Något du testat?
gein skrev:
Helst skulle jag dock vilja köra en renare Linux, typ Gentoo, men då behöver jag en USB/seriell-kabel för att komma åt konsollen. Har köpt en på EBay nu ikväll men det lär dröja ett tag innan jag får den från UK. Det blir ju lite meckigt eftersom man måste klippa kabeln och plocka fram trådarna och koppla dessa på rätt ställe på kretskortet på dockstar.
Har du kommit i mål med att installera Gentoo? Jag är lite lockad av att plutta i en hårddisk i Dockstar-en, så man kan köra lite databas o så. Något du testat?
/Gunnar
Nej, därför att jag insåg att det var betydligt enklare att installera Linux-distributionen OpenWRT istället. Den kanske fyller dina behov också?
gein skrev:
/Gunnar
Nej, därför att jag insåg att det var betydligt enklare att installera Linux-distributionen OpenWRT istället. Den kanske fyller dina behov också?
Det blev Debian för mig. Funkar precis som tänkt, förutom att mina plotdata från mysqldatabasen m.hj.a. gnuplot inte gör riktigt som den ska, men det är mest kosmetika.
gflygt skrev:
Det blev Debian för mig. Funkar precis som tänkt, förutom att mina plotdata från mysqldatabasen m.hj.a. gnuplot inte gör riktigt som den ska, men det är mest kosmetika.
Gunnar
Har du stöd för usbserial i din Debian-installation?
Köpte en dockstar igår och installerade Debian direkt. Jag tänkte ha den till mitt 1-wire-nät, men det tog stopp på att jag har en USB9097-dongel som kräver usbserial-stöd vilket inte verkar finnas
NiclasF skrev:
Har du stöd för usbserial i din Debian-installation?
Köpte en dockstar igår och installerade Debian direkt. Jag tänkte ha den till mitt 1-wire-nät, men det tog stopp på att jag har en USB9097-dongel som kräver usbserial-stöd vilket inte verkar finnas
Tack för länken jed, men nu vet jag vad jag gjorde för "fel"
Jag beskrev inte mitt problem nog utförligt. Efter att jag installerat Debian, så var bland det första jag installerade ett paket som heter dockstarheavy.deb. Det paketet ska se till så att man får LED:en att blinka på framsidan.
Det paketet innehåller är en ny version av kärnan och en ny uppsättning kärnmoduler.
Tyvärr så saknas en massa kärnmoduler. Originalkärnan i grundinstallationen av Debian innehåller alla kärnmoduler. Inklusive usbserial mm.
Lösningen var alltså att byta tillbaka till original-kärnan.
Nu har jag stött på ett helt annat problem. Usb-disken (rootdisken) blir korrupt lite då och då, vilket gör att man ibland inte kan boota om dockstar:en utan att installera om allt (+2h). Kul? Nä. Ska titta vidare och se om det finns en lösning på nätet.