Termoelementinterface trasigt?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
sweFredrik
Wannabe

Termoelementinterface trasigt?

Inlägg av sweFredrik »

Hej!

Har ett Termoelementinterface (ver1) med ds2760 ombord. Har inte loggat på några månader men startat igen nu och ser då att jag endast får "Voltage" värdet. Alla andra värden är 0. Enda jag har gjort är att kopplat i och ur givaren, men det har varit ordentligt med omstarter efter detta. Jag har kollat så att inte tempgivare är klämd mot någon metall som jag har för mig var ett problem tidigare, den hänger nu i det fria. Är den paj eller något man kan testa? Använder BM för att logga.

/Fredrik
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Termoelementinterface trasigt?

Inlägg av daromer »

TypeK givare?

Min erfarenhet är att de går sönder för minsta lilla samt är känsliga i uppstarten.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Har du sensorn ansluten?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
sweFredrik
Wannabe

Inlägg av sweFredrik »

Jepp K-element använder jag. Testade att dra ur kontakten och fick då tillbaka värdena. den mäter nu chippets omgivande temp vad jag kan förstå (visar ca 16 grader).

Hur kan K-elementet pajja om det skall klara 450 grader, så varmt har det inte varit!

Går det att klippa av en bit och sedan tvinna ihop kablarna, eller är de kalibrerade på något vis?

/Fredrik
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Om du har en trådgivare sitter det en svetsloppa för att hålla ihop ändarna. Går bra att tvinna. Kan ju vara trasigt någon annanstans med.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
sweFredrik
Wannabe

Inlägg av sweFredrik »

testade nu att klippa av en bit och tvinna ihop kablarna på nytt, ingen effekt.

Om "interfacet" uppträder som jag beskriver, visar temp och VoltageSense samt CurrentSenseVoltage om k-element ej inkopplat, och endast VoltageSense när K-element är inkopplat (de övriga blir 0), kan man då utgå från att interfacet är ok men K-elementet är paj?
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Inte säker på vad du menar, men om du med "interface" menar din DS276x-krets och det inte rapporteras några läsfel i loggen så skulle iaf jag anta att kretsen är hel.
daromer

Inlägg av daromer »

Mina har dels gett fel värden till att inte gå att kontakta alls tills att helt plötsligt fungera igen.

Jag har gjort av med 3 st element på 2 år. Jag skickar igenom temperaturer på upp till runt 250 grader som absolut högst men genomsnittet är på 170 grader.
sweFredrik
Wannabe

Inlägg av sweFredrik »

med interfacet menar jag detta: https://www.m.nu/termoelementinterface- ... p-457.html

sitter ju lite mera prylar på kortet som kan pajja tänkte jag, DS276x-kretsen hittas ju av BM och spottar ut sig värden beroende på om k-elementet är ansluten eller ej. Blir väl till att gå över till spetsgivare istället, verkar mera robust.

Något som talar MOT en spetsgivare då man vill mäta rökgaser från pannan?
daromer

Inlägg av daromer »

Jag kör med spetsgivare.

Testa med annan givare så ser du. Om du har någon du kan låna?
sweFredrik
Wannabe

Inlägg av sweFredrik »

Tror jag löst problemet, som visade sig vara skräp bakom kopplingarna. Jag hade kopplat om nätet och bara kopplat in 1-wire + jord, och inte +5v + jord från adaptern. Nu får jag värden igen även då trådgivaren är inkopplad. Däremot så får jag för höga värden så det är nog dags att gå på en spetsgvare ändå. Möjligen har det med att jag nu fått tvinna ihop kabeln, men rökgasvärdena var anmärkningsvärt höga även innan. tack för supporten ändå :)

/Fredrik
Skriv svar