z-wave någon som vet...

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
snis
Wannabe

z-wave någon som vet...

Inlägg av snis »

Hej.

Sökte högt och lågt på en "universal" lösning på mina drömmar och mål, mätning och kontroll.

Då snubblade jag in på Z-Wave, vilket verkar vara nästan allt jag önskar.
Om jag förstått det hela rätt så är den en "standard", tyvärr inte öppen sådan.

Eftersom jag hängt här på temperatur och m.nu ett tag så undrar jag om någon har några erfarenheter gällande z-wave.

Hade gärna införskaffat mig Plugwise, om det fanns andra givare (läsa av elmätaren optiskt), fjärrkontroll (med mer än en knapp), circle utan brytar funktion, temperaturgivare för minusgrader m.m.

Så vad säger ni om Z-wave...?
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: z-wave någon som vet...

Inlägg av daromer »

Finns gott om produkter men det kostar en hel del per enhet. från 400 och upp till en tusenlapp per enhet.
Jag är själv sugen på dem men inte blivit av än. Då det enda jag behöver är styrda uttag så har jag hållt mig till plugwise än. Har runt 35 sådanna enheter så kostar att byta ut.

www.wisper.se är en här på forumet som driver med lite z-wave prylar.
snis
Wannabe

Inlägg av snis »

Jeees.. 35 enheter. Jo då blir det kostsamt att ersätta. Det är min största anledning till att jag ännu inte investerat i annat än Tellstick/Nexa.

Priset, jo det är ju dyrare, men inte så fasligt... matchar man en circle mot en liknande z-wave så skiljer det ca 50 kr, men jämför man startpaketet med liknande z-wave så skiljer det en tusenlapp 3000 kontra 4000 och det är procentuellt mycket.

Som det ser ut nu står jag inför att fortsätta mitt Tellstick spår och investera i ett 1-wire system för elmätning, men räknarna är dyra, skulle behöva tre stycken. Sedan gillar jag inte begränsningen med envägs-kommunikationen i Nexa lösningen.
Därav mina julklappsönskningar om en ny skinande lösning ;)
daromer

Inlägg av daromer »

Nexa så finns tellstick duo som även kan läsa signaler från sändare.

Jag kör kombo nexa plugwise och en hel hög med 1wire.

1wire läser jag bara elförbrukning på 3 fas med.
all 1fas med Plugwise. Billigare än zwave per enhet. Dock fördelen med zwave är att de har lite längre räckvidd mellan enheterna.

Nexa har jag till alla enhter där jag slår av och på brytare trådlöst där jag inte behöver läsa strömmen. Sedan har jag en tellstick duo som läser av alla mina enheter på väggarna för att sedan vidarebefodra dem till rätt uttag. (Inte helt klart kodat men det kommer)

1wire för uttag har jag också så jag kan styra uttagen både via 1wire samt brytare på väggen. Detta kräver dock sladdar. Detta är även kombinerat så vissa sådanna brytare kan styra nexa eller plugwise enheter eller även hela grupper.
Shikyo

Inlägg av Shikyo »

Hejsan,

jag är helt ny här men trillade in medan jag letade efter eluttag etc via Z-wave.

Jag har precis beställt ett komplett Z wave system för värmen i mitt hus. Renovering pågår just nu så jag kan inte uttala mig ännu om hur det fungerar. Jag kombinerade Danfoss living connect med Uponor. Uponor för pish etc för golvvärmen och sedan danfoss för kontrollenhet samt termostater och tempgivare.

Eluttagen är egentligen sekundärt och kommer vara helt separat från det systemet men när väl börjat investera i ett system så vill man gärna bygga på. Körde mycket med Nexa innan men det blir smidigare att kunna styra allt vi Iphone/pod/pad.

Jag återkopplar gärna om intresse finns när jag väl provat det. Det jag är mest ute efter är att kunna sätta exakta temperaturer individuellt i olika rum och ha schema, återigen, per rum. Det systemet har jag förtroende för att det kommer sänka mina uppvärmningskostnader ganska direkt. Min initialkostnad blev inte så fasansfull eftersom jag ändå behövde byta ut allt. Det är värre om man har ett fullt fungerande system och ska byta rubbet. Mitt gamla system var helt trasigt efter frostskador.

Mvh
Dennis
snis
Wannabe

Inlägg av snis »

Dennis,
Det är alltid intressant med återkoppling, berätta gärna hur det fungerar för dig.

daromer,
Jo jag vet att jag kan läsa av signaler från en sändare, men det är inte fullgott... Jag har alltid haft problem med att mina signaler inte går fram till mottagarna. Just nu har jag lyckats flytta tellsticken till att bo bakom sockeln till skafferiet (mest centralt i mitt hus (radhus i fem halvplan med vidbyggt garage).
Ibland klarar den inte av att tända en belysning som sitter på en puck bara tre meter därifrån...

Kanske fel på tellsticken iofs, kör den gamla utan antenn.
daromer

Inlägg av daromer »

Tellstick duon som jag kör med nu har 10ggr bättre räckvidd. Tyvär så är Nexas egna prylar värdelösa så jag kör mest med noname. Mycke bättre räckvidd.

Men oavsett så är riktiga saker som Plugwise eller Zwave helt klart bättre.
Skriv svar