Serverrumet

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
alavik

Serverrumet

Inlägg av alavik »

Hej!

Tänkte dela med mig lite av våran lösning.. Just nu är den ganska basic.

Vi mäter:

ute luft
tillluft
frånluft
rumstemperatur

samt luftfuktigheten.

För att övervaka detta har jag mekkat lite php och cron.

Jag gör först som så att jag kör ett cronjobb varje minut som spottar ut värdena på alla givare samt dess ID till en textfil.

Sen så kör jag en annan server där jag hämtar hem textfilen och behandlar rad för rad och stoppar in det i en databas, detta sker en gång i minuen.

För att sedan rita ut grafer så har jag mekkat en enkel php sida med jpgraph som bas.
Denna skall dock skrivas med anpassningsbar.. just nu så visar den dom 200 senaste mätningarna.. Tanken är att man skall kunna själv välja vilka mätningar man vill se samt vilka givare...

Fördelen är att jag sparar ner alla givare oberoende av några inställningar så att kopplar jag på en extra givare behöver jag bara söka igenom slingan och sedan får jag med det i databasen direkt.

Jag kan givetvis sedan lägga in mer info om en givare ex. namn.

Nästa steg är att vi skall bygga om ventilation och kyla och då är tanken att vi skall styra vent/temp med hjälp av dessa mätningar..

Det vi saknar är någon form av luftflödes mätare. finns det någon som har tips på en smidig lösning?

Ha det!
Användarvisningsbild
HUSKii
Tar hemautomation på allvar

Re: Serverrumet

Inlägg av HUSKii »

alavik skrev:...För att sedan rita ut grafer så har jag mekkat en enkel php sida med jpgraph som bas.
Denna skall dock skrivas med anpassningsbar.. just nu så visar den dom 200 senaste mätningarna.. Tanken är att man skall kunna själv välja vilka mätningar man vill se samt vilka givare...

Fördelen är att jag sparar ner alla givare oberoende av några inställningar så att kopplar jag på en extra givare behöver jag bara söka igenom slingan och sedan får jag med det i databasen direkt.

Jag kan givetvis sedan lägga in mer info om en givare ex. namn.
Hej! Finns det någon möjlighet att du delar med dig av lösningen på detta? Är lite nyfiken nämligen.
MVH Henrik.
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

Gör ett lyft på denna tråden.
Är på jakt efter tips på JpGraph och MySQL.
Är det någon som har lust att dela med sig av erfarenheter ?
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Jag har också tittat på jpgraph och har framför allt tänkt använda det till elövervakningen hemma och liknande.

har inte hunnit jobba så mycke med det ännu. Men återkommer när jag gjort mer.

Datan hämtar jag via mysql såklart.

För temperatur och längre spann med mycke värden kommer jag fortsätta använda rrdtool då det inte funkar i längden att skapa grafer med låt oss säga 300k värden on the fly.
Quart
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Quart »

daromer skrev:Jag har också tittat på jpgraph och har framför allt tänkt använda det till elövervakningen hemma och liknande.

har inte hunnit jobba så mycke med det ännu. Men återkommer när jag gjort mer.

Datan hämtar jag via mysql såklart.

För temperatur och längre spann med mycke värden kommer jag fortsätta använda rrdtool då det inte funkar i längden att skapa grafer med låt oss säga 300k värden on the fly.
Har kollat lite men jag är inte så duktig på SQL satser samt att det behövs lite knåpande för att få graferna snygga.
Det hade varit trevligt om någon kunde slänga upp en "färdig" php fil som man sedan kan jobba vidare med
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Mysqlen är de enkla. Det är bara att läsa in datan som man sedan kör mot jpgraph :)

Återkommer när jag får tid över. Dock lär det ta ett tag.
Skriv svar