OWFS "dyker" då Luftfuktighetsmätare kopplas in

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
majo
Wannabe

OWFS "dyker" då Luftfuktighetsmätare kopplas in

Inlägg av majo »

Jag har precis införskaffat tre Luftfuktighetsmätare att sätta i krypgrund, gamla och nya delen, samt i badrummet (frugan duschar så det blir alldeles blött).
Idag har jag ett fem tempgivare och en räknare på elmätaren. Tempgivaren längst bort är sex meter iväg och givarna på vägen dit sitter med två- och tre-meters sladdar.
När jag kopplade in en förgreningskontakt och fyrameters sladd i slutet på nätet för att komma bort till fuktgivarna så tappade OWFS kontakten med givarna. Kill och omstart av processen gav ingen förändring. Jag kopplade bort fyrameterssladden och gjorde ny omstart av processen men ingen kontakt ändå.
Då drog jag ur USB-adaptern och stoppade i den igen och då kunde jag starta OWFS med gott resultat.

Behöver jag vara försiktig då nya givare kopplas in och stänga ner OWFS, dra ur USB-adaptern och sedan koppla in de nya sensorerna i strömlöst tillstånd?
Något annat att tänka på då det gäller fuktmätare?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: OWFS "dyker" då Luftfuktighetsmätare kopplas in

Inlägg av elf98 »

Du skall kunna koppla i och ur sensorer när systemet är i drift.

Självklart måste man tänka på statisk elektricitet, att ha en fleacetröja på sig bäddar tex för problem.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Det enda jag kan tänka mig att tänka på är att fuktmätarna drar mer ström.

Hur matar du nätet med ström? Samt vilken adapter har du?
majo
Wannabe

Inlägg av majo »

Ja, vad som hände igårkväll då jag försökte stoppa i mina nyinköpta fuktmätare, det vet jag inte. Men idag gick det bättre.

Placerade i den nya krypgrunden och i "bergrummet" kommer de göra nytta för att jag ska kunna larma mig själv om det blir fuktigt och risk för mögel.
Tack för snabba svar, som vanligt här i forumet.

När jag fått till databaser, börjat samla in data och fått fram lite grafer så ska jag försöka publicera alla script i läsbart skick för andra att ta del av. Jag återkommer!
Skriv svar