Hur exakt är en 1wiregivare?

OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
sm7rdx
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Hur exakt är en 1wiregivare?

Inlägg av sm7rdx »

Jag ser att de flesta givare jag har inte visar samma temp som andra termometrar
i huset. Det är inte okomplicerat att mäta temperatur, eller att mäta alls för den delen.
Att lita på moderna halvledare är inte bra om de inte är kalibrerade av rätt person.
Många tror att flera decimaler på en digital termometer betyder att den visar rätt vilket är
helt fel.
Oavsett hur, så skulle det vara bra att kunna sätta en OFFSET på givare i OWFS som man tycker är
lite väl avvikande. Är det möjligt?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Hur exakt är en 1wiregivare?

Inlägg av elf98 »

DS18X20 har en specad onoggrannhet på +/- 0,5 grader. I praktiken brukar dock onoggrannheten ligga runt 0,1-0,2 grader.

Temperaturmätningar handlar mycket om hur man mäter. Det kan tex spelar stor roll om sensorn sitter nära ett fönster, nära ett element, eller tex nära en ventilationsöppning.

I LogTemp tror jag att man kan lägga in en offset, men den stor frågan är vad man då offsettar mot?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Hur har du mätt givarna? För att få bra jämförelse bör de sitta i en tät låda i mörkt rum . GIvarna i mitten ganska nära varandra.
Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

Jag mätte för nåt år sen mot ett instrument http://www.temperatur.nu/forum/hemautom ... html#p3447, men bara vid en temperatur.

Men en sak jag undrar, "slits" givarna med tiden då de används så att nogrannheten blir sämre, är det någon som vet det?
sm7rdx
Kontakt:

Inlägg av sm7rdx »

jag gjorde som jag beskrivit i annan tråd, jämfört två skilda givare, i detta fallet en 1wire-givare
och en labb-termometer. Jag lade dem mindre än fem millimeter från varandra. Väntade en bra stund.
Vad jag kunde se så visade de båda samma temp... knepigt att läsa av en analog kvicksilvertermometer
exakt, men jag såg det som samma temp. Det duger åt mig. Som jag skrev på annan plats så skilde
sig temp mellan två givare av samma sort från två olika debian-system bara 0,2 grader. Dataspridning
kallades det när jag var ung och läste elektronik, skillnader svåra att kompensera vid tillverkning av
halvledarkomponenter. Men det var på Hedenhös tid. Inget man brydde sig om till vardags alltså. :)
Skriv svar