230 Volts mätning

Vilken produkt vill du att vi ska ta in? Vad saknar du för funktioner på just din pryl? Har du förslag på hur nästa generation av pryl X skall se ut? Hjälp till att driva utvecklingen framåt!
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
zaphod_bee
Wannabe

230 Volts mätning

Inlägg av zaphod_bee »

Hej på er, har försökt att söka på forumet om att mäta fasspänningen med 1-wire men inte hittat något. Om jag är ute och cyklar kanske ni kan styra in mig på rätt forum. :)

Är det någon av er som har provat att göra något för att mäta fasspänningen på alla faserna?

Min idé är att använda någon typ av transformering för att dels sänka spänningen samt galvaniskt skilja den "farliga" sidan från lågspänningssidan. Sedan likrikta spänningen och en liten kondensator och urläddningsmotstånd, sedan mäta med den anloga mätaren som finns hos m.nu typ denna https://www.m.nu/adomvandlare-4-kanaler ... p-307.html.

Som sagt jag behöver logga min spänning i huset, för vissa tider/årstider skjuts mina glödlampor sönder och då kan det gå typ 3-4 på en kväll(obs de är inte satta i bruk samtidigt).

Ha det bra.
zaphod_bee
Wannabe

Re: 230 Volts mätning

Inlägg av zaphod_bee »

Satt in två nya Ikea-glödisar(sockel G9) i en armatur inne i badrummet nu har en rdan gått sönder.
Satt i dem den 4/9 och idag är det den 14/9, 10 dagar. De måste var rekord i dåliga lampor. :evil:

Börjar bli dags att få ordning på den där spänningsmätningen.
Användarvisningsbild
bertilson
Tar hemautomation på allvar

Re: 230 Volts mätning

Inlägg av bertilson »

Min spontana tanke här:

Jag tror inte så mycket på det där med transformatorer och grejer.

Jag skulle gjort såhär:

Likrikta till 230v DC men hjälp av en liten likrikarbrygga, sedan en spänningstabilisator för att få bort eventuella mät fel pg.a. rippel.

Sen så kör jag den likriktade spänningen genom två motstånd (ett hög ohmigt och ett lågohmigt) med lite tolerans för att få nogrannhet. Och sen så tar jag strömmen genom dessa motstånd genom att mäta spänningsfallet över det lågohmiga motståndet.

Sen är det bara att köra ohms lag för att få fram spänningen. Däremot vet jag inte nogrannheten på den analoga ingången till 1-wire modulen. blir väl antagligen det som sätter nivån på det hela.

Men du borde i alla fall kunna logga evetuella dippar och toppar.

Bara en spontan idé alltså.
Skriv svar