Jag skulle vilja ha ett vattenlarm i en pumpbrunn som larmar när nivån blir för hög. Nu är jag verkligen ingen expert varken på Nexa eller elektronik, men jag har spånat lite så här. Ta en trådlös ringklocka (t ex LML-710), tryck in knappen permanent på något sätt (tejpa fast den?), och låt strömmen slutas om nivån i brunnen stiger över en viss nivå. Det krävs då förstås en ledning från ringklockan ner i brunnen. Ringklockan monteras sen i en enkel kopplingsdosa typ IP54 ovanför brunnen. När nivån stiger så att strömmen sluts så sänder ringklockan en signal in i huset till en mottagare som är själva larmet. Kan det fungera? (Att den sänder kontinuerligt tills batteriet tar slut gör inget, bara signalen kan tas emot inne.) Kan ringklockan sända till en vanlig Nexa fjärrströmbrytare, eller funkar den bara med ringklockans mottagare? Tips på andra enkla lösningar? Det bör helst vara en svagströmslösning i brunnen, och det måste vara en signal som kan tas emot i huset (inte någon liten summer ute vid brunnen).
Modifiera en vanlig fjärrkontroll eller dörrklocka. Spelar nog mindre roll. T ex on knappen på en fjärrkontroll. Så när vattennivån stiger så sluter den ena on knappen och en lampa tänds inne i huset.
Jag kommer dock köra 1-wire då jag drar en ledning samtidigt. Men hade jag inte gjort detta hade jag kört med nåt annat. Min brun ligger för långt ifrån så nexa kommer inte vara tillräkligt pålitligt.
Andvänd standard nivåvippa som man skall ha i brunnar,max 24 volt 3 x 075 mm2 kabel
Kolla med en vanlig elgrossist dom säljer dessa vippor som brukar vara blå och helgjutna i plast samt har formen av ett jättepäron med kabel
Tänk på att du kanske inte är hemma när larmet går, så sänk larmnivålarmet något så ökar tiden du har på dig att åka hem och förhindra en översämning.
Larmet skickas med fördel som ett sms-larm till din mobil hemma eller bortaplan. det ger en tidsstämpel som visar exakt när larmet blev utlöst