Hur få ut tempsensor på bästa sätt?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
relnah
Wannabe

Hur få ut tempsensor på bästa sätt?

Inlägg av relnah »

Hej!

Jag har några tempsensorer i ett 1-wire nät inne. Nu vill jag ha en ute också.. MÄÄN!

Helst skulle jag vilja dra den ut från vinden, då nätet kopplas ihop där uppe. Problemet är att det ligger takpapp både för taket så klart men även för väggarna. Det är helt tätt med andra ord. Jo då, det är ventilerat. Luftkanaler går längsmed fasaden innan för panelen ner till backen.

Jag vill helst inte dra kabel hela vägen ner i luftkanalen för att sedan dra den hela vägen upp längs med fasaden.
Att dra inifrån genom ett fönster ser jag inte heller att det blir något bra. Fönstren är helt täta.

Huset är byggt 2010, så det här med täthet verkar vara hela grejen med konstruktionen.

Någon som har några tips? Är det ok att ta hål i takpappen som ligger mot "väggen" på vinden? Känns ju som den ligger där av någon anledning.

MvH
Relnah
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Hur få ut tempsensor på bästa sätt?

Inlägg av daromer »

Dra ut genom väggen. Taket ska du inte pilla på.
jed
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av jed »

Ring dom som byggt huset och fråga, dom borde veta vad som är bäst
Användarvisningsbild
bertilson
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av bertilson »

Rent spontant tänker jag:

Borra ett hål i väggen och stick ut givaren där.

Antar att du inte har isolering i gavlarna?

Och är du väldigt rädd för nån form av luftläckage så kan du väl täta hålet runt kablen med nått lämpligt klet. latexfog, silicon eller motsv
relnah
Wannabe

Inlägg av relnah »

@daromer:
Nä, taket hade jag inte tänkt röra, men det ligger takpapp längs med väggen på gaveln på vinden också.

@jed:
Jo, är väl det bästa. :)

@bertilsson
Ja, luft kommer ju upp på vinden genom vent. kanalerna och luften där uppe är ju skild från resten av huset. Frågan är ju bara vad pappen ska täta mot egentligen. Sätta nå't klet täpper till fasaden, men hålet i pappen kommer vara kvar.

Mycket möjligt det inte har någon betydelse alls. Är väl lite feg och vill inte chansa ;)

Men tack för svaren!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Det är kallvind vi pratar va? Pappen är bara till för att täta så att det inte kan blåsa rakt in på vinden, säg att det blir en glipa i fasaden, då skall inte tex snö kunna yra in om det blåser mycket. Sen behöver det inte vara lufttätt, det är ju ventilerat ändå just för att det inte ska vara tätt :wink: Så borra i genom fasaden, täta hålet i panelen bara för att det inte skall rinna in vatten, klart!
relnah
Wannabe

Inlägg av relnah »

Ah, ja det låter ju logiskt.

Perfekt. Då ska jag fixa lite kabel och hitta bra ställe för en sensor. Tyvärr kommer åtminstone lite kvällssol åt som minst på sommaren.

Tack för svar!
Skriv svar