Dovado 4gr - vad klarar den?

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Dovado 4gr - vad klarar den?

Inlägg av elf98 »

Jag är lite less på att comhem sänker nätet ibland. Det händer inte ofta, men när det händer blir det lite småjobbigt med tanke på att det är svårt att hantera m.nu och ordar utan internet...

Dovado 4GR har failover - vilket är utmärkt. Finns det någon inställning för att testa den ordinarie uppkopplingen efter att routern har switchat över till reservuppkopplingen?

Går att det att lägga på brandväggsregler när routern har switchat över till reservvägen? Ex stoppa torrenttrafik och dylikt?

Google har inte varit min vän...
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
daromer

Re: Dovado 4gr - vad klarar den?

Inlägg av daromer »

Jag kör med en sådan här för just det du nämner: http://www.roc-noc.com/mikrotik/routerboard/rb750.html

Där kan du göra precis allt du vill!
Dvs låt den ta hand om din trafik och sedan antingen skicka den till comhem eller till din dovado. Jag kör så med mitt fiber. Dör fiberanslutningen så kör jag på 3g. Jag hanterar flertalet vlan och även hotspot med den.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jag vill ha så lite prylar som möjligt igång. Att sätta dit en Dovadorouter + en nätverkspryl till är inte riktigt med i planen...

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Nu har jag installerat en Dovado 4GR i nätverket.

Dovadoroutern klarar utan problem att skyffla 100Mbit data mot ComHem-modemet.

Som reservuppkoppling har jag skaffat ett "Mobilt Bredband Telenor" för 199kr ink modem. Det är rätt kasst att man inte kan köpa en dags/en veckas surf för att använda vid ett senare tillfälle fyller man på börjar tiden ticka direkt - hela iden med att ha det som backuplösning faller ju då. Jag skaffade därför även ett helt vanligt kontantkort för telefon. Laddar man minst 100kr får man en månads gratis surf, och efter den gratis månaden kostar det max 19kr/dag. Visserligen är hastigheten begränsad till 1Mbit, men det är en nödlösning så det får duga.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av KungenAvPeking »

Jag kör med Telenor kontantkort, då kan man välja till surf, för 69:-/månad, vilket dras från kortets saldo...

Bara att fylla på kortet lite då och då, så det finns 69:- att dra en gång i månaden!
(Detta började jag med för 4-5 månader sedan, så jag hoppas att denna möjlighet fortfarande finns, om man skaffar nytt kort!)
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
Skriv svar