elf98 skrev:bjs skrev:Hej, jag har sett att flera andvänder ds18s20 som sensor och sedan rrdtool, men är lite slö att ha och göra med, jag har byggt med linux owfs / fuse och mysql/php för att få de hela att fungera.
Det har flera bättre graf möjligheter i fall ni kollar in
http://temp.wvv.se/9/temperatur.php
JPgraph är toppen också, de har stora möjligheter hur man vill forma grafen.
Ds18s20 samplas föresten gratis av maxim, men de vet ni väl?
Det här är väl ett inlägg som jag "borde" ta bort, men det göra jag inte!
Att rrdtool är slött att ha att göra med är nonsens! Temperatur.nu genererar drygt 4500 grafer on the fly i princip helt utan fördröjning. Självklart går det att åstadkomma även med mysql + JPgraf/gnuplot, MEN det är bökigare. Nu vet jag inte exakt vad man kan få för prestanda med de verktyg du använder, hur lång tid tar det att göra en select på ca 50k variabler för att sedan grafa dem?
Owfs är ett bra verktyg (fuse är frontenden mot filsystemet och en självklar del av owfs), jag använder det här hemma med gott resultat på min router.
Att Dallas semiconductor skickar samples är väl inte något som är konstigt. Dock har de iaf tidigare skött det rätt dåligt. Det tar allt från 2 veckor till 6månader att få 2 sensorer.
Hej igen, jo jag håller med att de är bökigare men jag hade "problem" med att rrdtool "förfinade" graferna per automatik, dvs den avrundade graderna ganska mycket. Fördelen med mysql är bra på följande vis, du kan göra "flytande" grafer t ex x antal dagar /veckor /månader / år tillbaka, den skapar ju inte en bild som rrdtool gör, utan ligger helt i databas, tid för uppsättningn av mysql/php/fuse/owfs är väl ca 1-2h men inställningar. 50k rader i dataabsen menar du? ingen aning, men min är 24megg och de går rättsnabbt. De är ju mysql och den är snabb, nu kör jag inte på nån hyper prestanda som jag förmodar alla ni andra inte heller gör, min burk är en 400Mhz med 196 ram och bara en 4gb disk i.
features med jpgraph
http://www.aditus.nu/jpgraph/features.php men som ni ser på mina grafer har jag inte hunnit bli avancerad än.. =)
Jag vet inte i fall du/ni har koll på andra forum som kör rrdtool men
www.varmepumpsforum.com har en del roliga killar som kör med diverse installationer med rrdtool med..
Ha de gött!