Mängd mätvärden för historik?

Hur gör man för att ... ? Hur fungerar ... ? Steg för steg-guider och förklarande artiklar finns i detta forum.
Många guider finner också på vår blogg: https://blog.m.nu/
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Videonisse
Tar hemautomation på allvar

Mängd mätvärden för historik?

Inlägg av Videonisse »

Finns det någon "best practice" när det gäller i vilka intervaller som man bör spara mätvärden för temperatur och elförbruking så de kan användas på ett bra sätt för långsiktig historik och visualisering i grafer mm?

T.ex om man bör spara mätvärden var 5:e, 15:e eller 60:e minut för att senare kunna följa hur värderna fördelas över dygnet. Det är alltså rekommendation på hur nogrann data som man bör ha för historiken.

Målbild
Jag kommer ha bla temperaturvärden ifrån minst 3 olika system och de kan avläsas med ca 1 minuts intervaller. Tänker mig att jag sparar all data ifrån senaste 1-2 dygnen men sedan så har jag bara kvar genomsnittsdata per givare med ngn lämplig tidsintervall. Denna data sparas sedan i SQL-databas och skall finnas tillgänglig flera år efteråt.

Givarna kommer ifrån min Thermia bergvärmepump som har ett ThermIQ-kort, samt ifrån ett 1-wirenät och ifrån trådlösa termometrar via Tellstick Duo. Den senare kommer förmodligen ersättas med ett system baserat på KNX och/eller Z-wave.

Syftet med mätdatan är att kunna följa och optimera driften i huset för att öka komfort och minimera kostnader.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Mängd mätvärden för historik?

Inlägg av daromer »

Jag kör varannan minut och sparar i 5 år minst. Ser inget skäl till att ta bort saker ur en databas. Tar ju ingen plats. Däremot i RRD filerna jag genererar graferna ifrån sparar jag inte lika mycke i. Men oavsett så vill jag ta fram en vecka för 2 år sedan så kan jag zooma in på minuten ändå.
Skriv svar