Problem att mäta fuktig fukt

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
magapp

Problem att mäta fuktig fukt

Inlägg av magapp »

Hej!

Precis som så många andra så har jag en kallvind där det växer både det ena och det andra.

Jag har en OW-ENV-TH för att mäta och logga fukten, men den visar väldigt fel. Att noggrannheten avviker ganska kraftigt när det är väldigt fuktigt och låg temperatur är jag helt med på, men i det här fallet är det över 20-25% RH.

Jag kan få mätvärden på runt 65-70% när det men en analog mätare säger att det är 95% (det känns typ som regnskogsklimat där uppe).

Jag vet att det är ett problem att mäta väldigt fuktiga miljöer, men min fråga är då om det finns någon mätare (1-wire) som är bättre? Jag hittar inget klokt i databladen.

Skulle t.ex. "Luftfuktighetsmätare [Version 2]" med en HIH40xx ge bättre mätvärden? Eller finns det möjlighet att kalibrera eller felkompensera på något sätt?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Problem att mäta fuktig fukt

Inlägg av elf98 »

Hm...

Det är samma sensor på korten. Sensorn är av mycket hög kvalitet och bör visa rätt under de förhållandena du anger. Hur bra är den analoga på att visa rätt vid de förhållanden som råder?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar