Hej,
Du verkar vara rejält missnöjd med din station. Så behöver det väl inte vara?
Din återförsäljare bestämmer naturligtvis vilkoren men jag tror att du har samma garanti från elfa som på TFAs andra produkter, 2 år.
Detta innebär att maskinen ska fungera under de 2 åren.
Jag tar dina problem i ordning.
Regnmätaren har jag till ca 40% täckt över med en plåtbit för att den inte ska visa alltför mycke fel. Dåligt att inte tillverkaren kalibrerat vippmekanismen bättre.
Det är mycket sällan jag hör talas om att regnmätaren visar för mycket. Det finns en rapporterad bugg i programvaran heavy weather som kan åstakomma dubblering av värdena men jag tror inte det är det du menar.
En anledning som kan orsaka detta som jag sett på andra stationer är möjligtvis att du monterat regnmätaren på en stång som vajar om det regnar och blåser samtidigt. Detta kan naturligtvis orsaka mer nederbörd än tänkt. På samma sätt är det viktigt att mätaren sitter i våg, att den inte sitter för nära någon takkant eller annat som kan orsaka störningar i luften över regnmätaren.
Om felet kvarstår kan du ju själv balansera regnmätaren genom mäta upp en exakt mängd vatten. Vippan ska slå vid 0,518 mm om jag inte missminner mej (står i manualen). Möjligt att den är i obalans och alltså slår lättare åt ena hållet. En del väderstationer har kalibreringsmöjlighet i stationen. Dock inte denna. Du kan dock åstakomma det med en alternativ programvara. Det finns en mängd på nätet.
När lill-Gudrun blåste in över oss för nån vecka sedan trodde jag att jag skulle kunna sitta inne och kolla på hur mycket det blåste - då hade vindmätaren snöat igen
Japp. Tyvärr ett problem med framförallt första snön för året som normalt är väldigt blöt och fastnar lätt. När natten kommer fryser det dessutom som sjutton. Detta drabbar dock många skålkorsanomometrar också. Här kan jag bara säga att det finns en skålkors som tillbehör. Den tillhör egentligen WS3502 men passar även till denna. Ger dessutom lite bättre (högre) värden för privatpersoner som inte kan placera sensorn tillräckligt fritt för att komma undan turbulent vind. Propeller är dock väldigt rätt i många mätsammanhang men det går jag inte in på nu.
Som någon redan konstaterat är kommunikationen mellan enheterna väldigt långsam och vindmätaren tål inte att man sätter in den förlängningssladd som följer med för då registreras ingen vind på displyen.
Och som sagt, medföljande programvara är något simpel.
Medföljande sladd är tänkt mellan huvudenhet och temperatursensor för ett kabelanslutet system och inte för att förlänga till vindmätaren. Kabeln till vindmätaren går dock att förlänga till max 20 meter. När man förlängt kabeln måste sändaren startas om. Installationsförhållanden kan dock avgöra hur lång kabeln kan bli. Mast, stupränna och andra kabeldragningar kan störa.
Har du problem med din station, upplever att något inte fungerar tycker jag du ska få delar utbytta. Min erfarenhet är att stationen är rätt bra. Displayen är lite dålig kontrast i och synd att det inte går att använda en usb-serie adapter.
Med vänliga hälsningar
Rickard
Safecast ab
[/quote]