WMR200 - USB-problem

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
vädersmurf
Wannabe

WMR200 - USB-problem

Inlägg av vädersmurf »

Har just köpt en WMR200 och monterat i helgen. Installerade mjukvaran, samt Weater station data logger för att kunna skicka data till wunderground.

Det konstiga är att USB-paketen från stationen stoppar efter ett par timmar. Lite olika antal paket, ofta runt 3000, men någon gång 6000 och så lite som 600. Efter omstart av datorn kommer det igång igen. Har en kompis som kör WSDL sen länge utan problem, så jag utgår från att det är något med datorn, men vad?

Någon som upplevt något liknande?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: WMR200 - USB-problem

Inlägg av elf98 »

För att verkligen verifiera att problemen ligger på datorsidan kanske du kan testa med en annan dator?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
vädersmurf
Wannabe

Inlägg av vädersmurf »

elf98 skrev:För att verkligen verifiera att problemen ligger på datorsidan kanske du kan testa med en annan dator?
Bra idé, ibland är man bra vimsig, det borde jag tänkt ut själv. Har nu låtit den snurra på en bärbar i ca 15 h, snart 11000 paket skickade, inga problem så här långt. Tyder helt klart på att det är datorrelaterat.

Frågan är bara hur/vad/varför??
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Vad för dator är det som de krånglar på? OS? Andra usb-enheter inkopplade? Tappas dom med? Provat koppla in en aktiv usb-hub?
vädersmurf
Wannabe

Inlägg av vädersmurf »

daromer skrev:Vad för dator är det som de krånglar på? OS? Andra usb-enheter inkopplade? Tappas dom med? Provat koppla in en aktiv usb-hub?
Datorn är en Zotac Zbox htpc som kör Xp Pro. Övriga usb-enheter är trådlös mus och tangentbord + en Tellstick. Har inte provat att koppla in någon aktiv usb-hub, menar du en spänningsmatad hub?

Min kompis har en exakt likadan dator, samma trådlösa tangentbord, kanske inte samma mus och även Tellstick och hans uppsättning fungerar sedan i somras.

Man skulle ju kunna tänka sig en minnesläcka i mjukvaran, men eftersom han använder samma så tycker jag att man kan utesluta det.

Jag har testat att ta bort usb-portarna i enhetshanteraren utan resultat.
Skriv svar