Konstiga värden sen jag förlängde nätet

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jed
Tar hemautomation på allvar

Konstiga värden sen jag förlängde nätet

Inlägg av jed »

Jag flyttade min utomhussensor i helgen och har fått problem med att den visar helt galna värden sen dess
temp_week.png
temp_week.png (63.01 KiB) Visad 5426 gånger
Jag har ett ganska långt nät (gissningsvis kring 60-70m) och när jag kollar nu så har alla enheter ramlat bort från owfs (därför den visar 0 grader).
Jag läste för länge sen att det kunde hjälpa att sätta en zenerdiod mellan GND och DATA, men kan inte hitta den länken igen.
Räcker det att bara sätta en zenerdiod där, eller behövs det fler komponenter?

Jag funderar på att rycka bort utomhussensorn tills jag fixat det, men då kommer solfångaren att sluta fungera...
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Konstiga värden sen jag förlängde nätet

Inlägg av daromer »

Späningsmatat nät? Usb eller passiv adapter? Vad för kabel? Hur har du kopplat sladdarna?
jed

Inlägg av jed »

Jag har en spänningsinjektor från m.nu
Adaptern sitter i en aktiv usb-hub
Jag har en blandning av telefonsladd (av installationstyp) och cat-5 tpkabel, alla kontakter är rj12 och jag kör med Y-kopplingar när jag grenar nätet.

Det som stör mig är att det inte dör helt utan funkar ibland och lägger ner ibland...
Det enda som jag ändrat på är att jag flyttade utomhussensorn, sladden är ca 7-8m lång.
Kollade nyss och jag har haft två snabba dippar på två andra sensorer (trots att utomhussenorn är bortkopplad).

...måste nog försöka få lite tid så jag kan skriva en vettig rutin för att läsa av värden med lite felkontroller. jaja, vilket år som helst :)
daromer

Inlägg av daromer »

Just det att man inte tappar alltid är ett vanligt fenomen när man ligger på gränsen. Du kanske har nått gränsen med den typ av upplägg du har.
jed

Inlägg av jed »

Hmmm... var rädd att du skulle säga något i den stilen.

Dom alternativ jag ser är:
Alt 1 - klipp sladden som kommer in i garaget och grena den där utesensorn sitter, då sparar jag 8m kabel men måste klippa och kontaktera en utomhus cat-6 kabel (som inte har standardkoppling)

Alt 2 - skaffa en 1-wire hub

Alt 3 - vänta tills jag får min raspberry pi (antagligen i slutet på juni), den kommer att sitta på ett annat ställe så jag kortar nätet med ca 15-20 meter vilket borde lösa det här problemet.

Alt 3 eller 1 är nog det jag kommer att köra på.

Tack för hjälpen daromer!
daromer

Inlägg av daromer »

Jag har länge legat på gränsen hemma med ca 70 sensorer och 200 meter kabel. cat5e samt vanlig sådan 4ledar kabel. Jag valde att sätta en hub i huset samt eget nät på resten med egen dator.

Huben är underbar. Jag har patchat upp den så jag har flera uttag så kan jag dela upp slingorna. funkar riktigt bra.
Skriv svar