Problem med TAI8515 1-Wire Weather Instrument Kit

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Dowser
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Problem med TAI8515 1-Wire Weather Instrument Kit

Inlägg av Dowser »

Ibland straffar sig dumheten omedelbart...

Jag har gjort i ordning en TAI8515 vindmätare och satt upp ikväll.
(Det var snäppet knöligare än jag tänkt att montera maströr, fästen och vindmätare, själv i mörker... :) )

Lagom som jag håller på och skruvar fast den inser jag att jag glömt att testa den nere på marken först, och sett att allt fungerar. Istället för att inse att jag gjorde bort mig så monterade jag klart.

Givetvis så dog hela 1-wire nätet när jag kopplade in den...

Jag har kopplat ur den igen, och får montera ner den vid tillfälle, men min fundering är nu:

Den har en ingång och en utgång i sig, utgången hade en "loopback-plug" monterad. Skall jag ta bort den?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Länk till datablad?
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Datablad, nja, men det du vill ha finns nog här:
http://www.aagelectronica.com/aag/en-us/p_1.html
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Och dethär också kanske:
Q he unit has two female modular connectors which one should I use?
A You can use either of the two connectors. Both connectors are wired in parallel providing a pass-thru connection to connect more one-wire devices on the network. A rain gauge for example

I den ena sitter som sagt en loopback-plug som kortsluter de två centrum-stiften.
Bra eller dåligt?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det ser jättedåligt ut att kortsluta mittenstiften. GND och DQ kortsluts i så fall!

Jag kan inte tänka mig ett enda tillfälle när det skulle vara bra. Det är inte en diod de använder för att sammanbinda DQ/GND?

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Jag skall klättra på stegen igen och kolla närmare på det, men jag vill minnas att det bara var en byglings-koppling.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Nu har jag klättrat och funnit några intressanta saker.

Först och främst mindes jag fel, det var de yttersta ledarna som var loopade.
Dvs, +5 och GND. Fast det känns inte optimalt. Skall jag låta den vara kvar?

Sen såg jag en annan intressant sak. Den medföljande kabeln är en rak två-ledare, dvs, ordningen på kablarna är röd, grön i bägge ändar.

Den kabeln som jag köpte av dig som förlägningskabel har ordningen röd, svart, gul, blå i ena änden och blå, gul, svart, röd i andra änden. Verkar som du råkat vända den uppochner innan du klämde den. :D

Med orginal-kabeln får jag den att fungera, fast den är för kort för mitt montage.
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Så här ligger det till vad det gäller kablage;
1. Det finns normalt inte någon rj-hona på de sensorer som säljs på http://shop.temperatur.nu, så ingen hänsyn har tagits till att det finns andra tillverkare med sensorer som har rj-kontaktdon.
2. Skarvkablage har sedan starten kontakterats för att fungera med de "straight thru" förgrenings/skarvkontakter som fanns tillgängliga när shop.temperatur.nu startades. - Den ena kontakten är spegelvänd mot den andra. Kablaget är kompatibelt med Dallas semiconduktors 1wire-adaptrar, med undantaget att en speciell kontaktering krävs om man vill hämta spänning från DS9490R.

I grund och botten är det bättre att kontaktera båda kontakterna lika, då skulle det fungera utan adapterkablar till prylar från andra tillverkare. Att byta kontakteringsprincip kräver mycket nogrannt övervägande för att inte skapa total förvirring - det är många kunder som kompletterar sina befintliga nät. Att då ha flera varianter av kontaktering, som till synes ser lika ut kommer att leda till problem.

Problemet att byta kontakteringsprincip blir större ju fler temperaturnät som säljs. Enklast är att vara konsekvent, och helt enkelt använda adapterkablage till produkter från andra tillverkare. De allra flesta verkar hålla sig till shop.temperatur.nu och då blir det inte några problem med kontaktering/adapterkablage - jag skickar med kablar som fungerar!

I ditt fall kommer det att fungera om du kopplar ihop skarvkabel från temperatur.nu och kabeln från aag med en skarvkontakt/förgreningskontakt. Om aag-kabeln inte räcker in, kan du sätta den inne och använda den längre kabeln ut!

Jag har inte läst något datablad gällande produkten i fråga, så jag vet inte vilka kretsar som används. När det gäller tex DS18S20 sätts den i parasite mode genom att koppla ihop Vcc med GND, måhända fungerar vindmätaren du använder på samma sätt?

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Ah!
Så straight-thru är inte straight-thru, utan straight-thru-with-a-twist? :)

Då var det helt enkelt jag som inte kollade ordentligt innan jag beställde, men detdär låter lovande, då kan jag få igång det redan idag.

Jag testar med en skarvkontakt och återkommer!
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Begreppsförvirring från min sida.
Kontakterna skall vara av crossover-typ, färgerna i kablarna skall "gå rakt" igenom kontakten.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Jo, såg just det när jag kollade på en skarv, och tänkte efter lite.
Men jag löser det nog genom att löda till en förlängning mitt på kabeln istället och "rätta till det" då. Den var ändå lite i tightaste laget.

Men framför allt: Jag skall testa saker på marken istället för på stegar... :)
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Jo, skall skriva en uppdatering också...

Jag fick din kabel i måndags-posten!
(Hur gick det till egentligen, jag la ju beställningen på fredag kväll...)

Efter att ha provat på backen har jag nu kommit fram till att den *inte* vill vara med och leka med en vanlig 4-ledar kabel heller, men om man bara ger den de två centrum-ledarna går det bra...
Givetvis fick den lilla loopback-pluggen fötter, så jag skall göra en ny och se om det påverkar den något.

Men men, felsökningen är enklare på mark-nivå, skall försöka bli klar med den och se om jag kan få upp den i helgen igen. Nu i veckan har det varit hopplöst, trist att dedär som betalar för ens tid anser sig ha företräde framför fritidsintressen... :)
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Posten töms klockan 16:00 även på söndagar vid min lokala ICA-affär! :D

Jag brukar försöka undvika att spara på mig massor med ordrar, då lägger jag hellre en liten stund på helgen för att jobba undan.

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Nu har jag äntligen haft tid att lägga på problemet.

Jag har kopplat bort resten av mitt nätverk, så att jag *enbart* har DS9097E'n från temperatur.nu och TAI8515'en inkopplade.
Inkopplingen har varit kabeln direkt från 9097E'n till TAI8515
Det har varit med en rak förlängning, 4 & 2 ledare, med rak och korsad skarv.
Dvs, de flesta möjliga kombinationer.
Men resultatet när jag kör digitemp_DS9097 -a blir som bäst ett CRC-error, där den får CRC 63 istället för 00, i annat falll hänger den bara helt utan att hitta något.

Men det är mycket smidigare att göra dehär testerna inomhus i lugn och ro i alla fall. :)
Skriv svar