Så här ligger det till vad det gäller kablage;
1. Det finns normalt inte någon rj-hona på de sensorer som säljs på
http://shop.temperatur.nu, så ingen hänsyn har tagits till att det finns andra tillverkare med sensorer som har rj-kontaktdon.
2. Skarvkablage har sedan starten kontakterats för att fungera med de "straight thru" förgrenings/skarvkontakter som fanns tillgängliga när shop.temperatur.nu startades. - Den ena kontakten är spegelvänd mot den andra. Kablaget är kompatibelt med Dallas semiconduktors 1wire-adaptrar, med undantaget att en speciell kontaktering krävs om man vill hämta spänning från DS9490R.
I grund och botten är det bättre att kontaktera båda kontakterna lika, då skulle det fungera utan adapterkablar till prylar från andra tillverkare. Att byta kontakteringsprincip kräver mycket nogrannt övervägande för att inte skapa total förvirring - det är många kunder som kompletterar sina befintliga nät. Att då ha flera varianter av kontaktering, som till synes ser lika ut kommer att leda till problem.
Problemet att byta kontakteringsprincip blir större ju fler temperaturnät som säljs. Enklast är att vara konsekvent, och helt enkelt använda adapterkablage till produkter från andra tillverkare. De allra flesta verkar hålla sig till shop.temperatur.nu och då blir det inte några problem med kontaktering/adapterkablage - jag skickar med kablar som fungerar!
I ditt fall kommer det att fungera om du kopplar ihop skarvkabel från temperatur.nu och kabeln från aag med en skarvkontakt/förgreningskontakt. Om aag-kabeln inte räcker in, kan du sätta den inne och använda den längre kabeln ut!
Jag har inte läst något datablad gällande produkten i fråga, så jag vet inte vilka kretsar som används. När det gäller tex DS18S20 sätts den i parasite mode genom att koppla ihop Vcc med GND, måhända fungerar vindmätaren du använder på samma sätt?