OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Hej
Jag har precis köpt en 1wire USB givare och tänker använda OWFS för att lagra datat. Hur mycket minne per månad behöver man för att lagra detta?
Tacksam för svar Figge
Du kan inte lagra med OWFS, bara hämta data. Frågan är dock omöjlig att besvara då man måste räkna på hur många sensorer, hur ofta du ska lagra data, i vilket format (sql, rrd) och så vidare för att kunna svara.
Hej
Tack för svaret som du ser är jag en fullständig nybörjare.
Vilket program lagar jag datat med? Jag använder Linux.
Jag har tänkt lagra data från en temperatur sensor var femte minut i 24/7 under 2 månaders perioder.
Hur stort minne bör man ha för att lagra detta data?
Tacksam för svar Figge
Tänker du på hårddiskutrymme? Det handlar inte om många megabyte om du ska spara endast 2 månader och en sensor.
Jag har sparat data från alla mina sensorer var 5e minut i min mysql-databas sedan januari 2009.
Det är nästan 3 miljoner poster och det tar upp 112MB.
Jag sparar också vad min räknare står på var 3e minut sen samma tid och det är nästan 600 000 poster på 28MB så det är lite som går åt.