WH1080 och Weather Display - USB com port

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
drik
Wannabe

Inlägg av drik »

Hej
Jag kör auto setup på WD och andra frågan är vilken komport jag kör.... Jag ansluter ju maskin med usb? Det står nåt på konstig engelska om att om "ansluter du med usb så kolla enhetshanteraren vilken com port som används". Det här förstår jag inte alls

Kan nån räta ut begreppen?

Tack på förhand
pixi
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Re: WH1080 och Weather Display - USB com port

Inlägg av pixi »

Halloj
Nu kör inte jag Windows men har lekt med det med. Om du gör högerklick på "den här datorn" sedan egenskaper sen tabben maskinvara sedan enhetshanteraren. Kolla runt lite och då ser du en rad med texten "portar och ....." därunder bör din station finnas med.

/Andreas H

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Många enheter ansluter via USB, men för Windows och program ser de ofta ut som en vanlig COM-port. Anledningen till detta är att det seriella snittet är enkelt att kommunicera mot och tillverkaren av enheten har därför valt att gå den vägen.

Att det blir en COM-port beror på att enheten, eller kabeln du använder, innehåller en USB-->Serial converter, t.ex. FT232R.

Kör du Window Vista eller 7 så hittar du enhetshanteraren som pixi refererar till så här:

Tryck Win-key + Pause/Break-knappen
"Device Manager"/Enhetshanteraren upp i vänstra hörnet på fönstret som öppnas.

Där i kan du sedan öppna grenen Ports (COM / LPT) för att se vilka portar du har tillgängliga. Kopplar du ur din enhet så försvinner en av dem, då ser du vilken den hör till.

Edit: Jag använder inte själv WD, så fråga mig inte om detaljer kring det :)
drik
Wannabe

Inlägg av drik »

Ursäkta mitt otydliga inlägg...

Jag kan inte se i enhetshanteraren vilken com port som används. Com port 1 är tillänglig, dessvärre även när jag drar ur sladden....

Testar nu att importera .dat-filen från easyweather och det tycks funka fint.

Win 7/64
mr_majzoo
Wannabe

Inlägg av mr_majzoo »

Lånar tråden lite.
Om man har mer än 5 m till huvudpanelen från datorn, kanske 8 meter om man skall lägga kabeln lite snyggt.
Går det att ha längre usb kabel än 5m? Eller behöver man någon förstärkare av något slag?
Kan man på annat vis ansluta till panelens usb port?
mr_majzoo
Wannabe

Inlägg av mr_majzoo »

Skriv svar