Trubbel med Debian i Virtualbox

OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
sm7rdx
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Trubbel med Debian i Virtualbox

Inlägg av sm7rdx »

Jag testar att köra linux som virtuell maskin i en XP-dator. Det mesta går saktare
men jag testar ju bara. Men när jag installerar owfs knyter det sig vid 'make install'.
Jag får massor av '/bin/bash: rad 12: ed: kommandot finns inte' och fattar inte var
det kommer ifrån. Owfs startar inte heller om installationen får gå klart. Jag har kört
owfs-2.8p15 och owfs-2.8p17 om det skulle vara något i paketet.
Någon som har sett detta förr? :?:
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Re: Trubbel med Debian i Virtualbox

Inlägg av Plutonium »

ed är en text editor, varför den används under kompilering är för mig oklart..
Men testa sudo apt-get install ed (ubuntu, debian etc). Vilken dist kör du med?
http://essunga.org
Moderator - Temperatur.nu
sm7rdx
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av sm7rdx »

Jo visst fattades ED. Jag kör Debian Squeeze både som virtuell maskin i XP-datorn
och som verklig dator där jag normalt kör owfs. Skillnaden var att ED inte installerades
från början i virtuella maskinen som det gjordes i den verkliga datorn, trots samma dist.
Tack för hjälpen, nu ska jag testa vidare. :)
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Antagligen för att du inte dratt in samma program. Ed följer med om man instalerar viss kombinationer.

Ed ingår inte i någon ubuntu dist om man väljer server. Kanske ingår i de med X instalerat.
Skriv svar