Relä för O1C?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Erik-NA
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Relä för O1C?

Inlägg av Erik-NA »

Letar efter två reläer som skall styras med två O1C. Det enda reläet skall vara ett slutande relä som skall styra två 230V fläktar.

Det andra reläet skall vara ett växlande relä som växlar mellan två temperaturgivare. Den ena är en PT100 och den andra är en resistor för att skapa en statisk temperatur.

O1C måste matas med +5V via en batterieliminator pga att den skall dra ett relä. Utmaningen är att hitta 5V reläer. Eller går det att använda 12V batterieliminator till O1C?

Tips mottas tacksamt
Home Assistant och z-wave
rune

Re: Relä för O1C?

Inlägg av rune »

Passa på att O1C inte kan dra mycket ström (50mA på port A), ofta drar 5V reläer en del ström (isär om dom ska hantera t.ex. 10A, 230V) så du behöver nog en transistor. Kom också ihåg att ha en t.ex. 1N4148 diod över reläet.

Jag kör själv med 12V reläer & transistor på mina O1C'ere.
Erik-NA
Kontakt:

Inlägg av Erik-NA »

Det står iofs att utgången på O1C är transistorförstärkt och har skyddsdiod vilket gör att kortet direkt kan driva reläer.

Har fått detta svar av Erik Freiholtz:
Använder man ett relä är det mycket bättre att spänningsmata separat vid O1C-kortet. Det räcker med att ansluta en stabiliserad batterieliminator på kortets skruvplintar, och att inte ansluta spänningsmatningen från 1wire-kabeln.
Dock tror jag han menar en 5V batterieliminator. Ditt förslag Rune, gör att man kan använda 12V, vilket underlättar.

Om man använder en transistor, skall man då lägga in en resistans på kollektorn? Reläet ansluts till +12V och sedan till emittern.
Home Assistant och z-wave
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

O1C kan direkt driva 5v-reläer utan några extra transistorer eller dioder. Exempel på relä som fungerar: https://www.m.nu/rela-hrms-dc5v-inklusi ... p-153.html. Då reläer drar mycket ström vid tillslag är det inte lämpligt att mata dem (över några längre kabellängder) via 1wire-kabeln pga spänningsfallet som uppstår i kabeln.

Reläet ovan är växlande, men återgår till ursprungsläget när strömen bryts.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
rune

Inlägg av rune »

UPS. Kan nu se att du skrev O1C.. Jag använder D2PC (Var kanske för snabb :oops: .
Med den kör jag 12V och eget relä kort.
rune

Inlägg av rune »

Då reläer drar mycket ström vid tillslag är det inte lämpligt att mata dem (över några längre kabellängder) via 1wire-kabeln pga spänningsfallet som uppstår i kabeln.
Præcis därför kör jag 12V, då drar reläet inte så mycket ström (kör CAT5 kabler). Har en central HB HUB som ger 12V.
Skriv svar