Bygga antenn till Plugwise Stealth?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
sege
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Bygga antenn till Plugwise Stealth?

Inlägg av sege »

Jag har satt en Plugwise Stealth till en kompressorvärmarslinga i min LVVP för att jag vill kunna styra den. Trots att jag har en plugg 0,5m ifrån på insidan av en vägg får jag ingen kontakt. LVVPns skal verkar bygga en fin bur runt det hela och jag skulle därför vilja bygga på en 'extern antenn' på min stealth som kan bo utanför pumpskalet.

Någon som gjort det på Plugwise? Hittar lite när det gäller Nexa-grejs men inte Plugwise så rakt av. Var ska jag löda på vad och hur långt? :)
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Bygga antenn till Plugwise Stealth?

Inlägg av daromer »

Funkar det m du tar bort höljet?

Hur många har du i närheten av stealhen? Om du sätter en modul till jämte får du kontakt då? Vet att plugwise bara kopplar ihop sig med x antal andra så ibland får man flytta om lite för att de ska funka.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Enklast borde väl vara att förlänga 230v kablaget något så att du kan placera stelth enheten utanför det skärmande skalet? Då slipper du göra någon åverkan på enheten och har inga problem med egna modifikationer i framtiden om du behöver support från plugwise.
sege
Kontakt:

Inlägg av sege »

Fast nu har jag satt den hyfsat klimatskyddat inne i skalet, utanför blir det klart fuktigt, blött, kallt och isigt så det är tyvärr inget alternativ.

Tar jag bort ett metall-hölje (framsidan, bort från alla Pluggar) så får jag kontakt så det är typiskt skalet som skärmar av allting så fler Pluggar löser inte problemet.

Kan tänka mig 'missa' support på en Stealth-enhet om jag får det att fungera.
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

En klimatskyddad låda kostar ju inte många kronor, så det går ju bra att ordna ändå.
Men om du ändå vill bygga en antenn själv så kör plugwise med 2400-2485MHz, så en vanlig wifi-antenn samt en dito pigtail-kabel bör gå bra att löda fast istället för den befintliga antennen utan att få allt för stora förluster.

Själv har jag planerat att sätta min egen mätare vid proppskåpet, dvs i andra änden av kabeln för att få en bättre miljö för den.
sege
Kontakt:

Inlägg av sege »

Klimatskyddad låda kanske är en idé, ska fundera på det.

Jag har mätare inne i skåpet ut till pumpen men det här är bara en värmekabel till tråget för kompressorn, den vill jag egentligen inte mäta utan kunna stänga av när jag vet att pumpen inte ska gå på länge.

Låda kanske det får bli. Eller så sätter jag en helt ytterst manuell brytare inomhus till hela pumpen istället så slipper jag 3W i standby-el där också! :)
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Tja, är det för att du vill minska elförbrukningen borde väl rätt lösning vara att byta ut mätaren du har för värmepumpen mot plugwise-enheten? Då blir du ju av med både elslingan och standby strömmen.
Fast glöm inte att även om isbildningen är mindre när den är avstängd så kan viss väderlek innebära att det är bra att slå igång den i förtid så att värmeslingan hinner jobba bort det som byggts upp innan du kör igång kompressorn på allvar.
Skriv svar