Havstemperaturens påverkan?

Allmän diskussion om allt som kan relateras till väder.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Salomo
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 okt 2006, 01:11
Ort: Obbola, Umeå
Kontakt:

Havstemperaturens påverkan?

Inlägg av Salomo »

Någon som kan bekräfta min gissning; på följande länk http://www.smhi.se/oceanografi/istjanst ... tchart.png så kan man se havstemperaturen. Är det så att det förhållandevis varma vattnet i Skagerrak och Kattegatt som gör att västkusten, t ex Göteborg och för stunden Varberg (061102 kl 1025) är så mycket varmare än t ex Malmö som ligger mer söderut? Min teori spricker kanske lite på det faktum att Falkenberg har betydligt kallare än Varberg. Är det mer lokala förhållanden, vindar och dyl. som påverkar än närliggande havs temperatur?

Tacksam för återkoppling!

/Salomo
christerm
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 29 okt 2006, 11:18
Ort: Björka, Sjöbo
Kontakt:

Inlägg av christerm »

Utan att på något sätt vara kunnig inom området, tror jag att det är kombinationen vattentemperatur och vindriktning som är avgörande.

/Christer
Risarp101
Wannabe
Inlägg: 18
Blev medlem: 01 nov 2006, 14:39
Ort: Eftra,
Kontakt:

Inlägg av Risarp101 »

Hej!

Det är väl lite förhastat att dra några slutsatser om enstaka orters temperaturerkontra havsvattnet. Varbergs tempserie 2/11 visar tydliga tecken på solbelysning i jämförelse med min egen från Falkenberg. Göteborgs olika mätare har överlag rätt höga värden och kan nog härledas till storstadens miniklimat. Men visst har du rätt att havsvattnet är en mycket stor faktor för temperaturen i kustnära trakter. Skillnaden är dock för liten mellan ex Kattegatt och Öresund för att det i någon större grad skall påverka temperturen. Vinden är alltså en avgörande faktor för hur tempprofilen ser så här på höstkanten. Ett omslag till väst ( snart dags 00.40) kommer innebära en omedelbar temperaturstigning på 5-6 grader i från nuvarande nolla. Västvindsgenomslaget är inte lika markant i ex Malmö då vinden kommer från de danska öarna, som bitvis är snötäckta, och hinner därmed kylas av en aning. Snabbast genomslag har bohusläns kusttrakter där inga landmassor kyler ner den milda luften västerifrån. Hoppas att svaret var tillfreds.

/P-O
Vädermannen
Salomo
Wannabe
Inlägg: 4
Blev medlem: 31 okt 2006, 01:11
Ort: Obbola, Umeå
Kontakt:

Där ser man!

Inlägg av Salomo »

Mycket har man att lära! Tackar för utförliga svar - hänger med resonemanget.

/Salomo
Jocke
Gillar hemautomation
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 okt 2006, 17:32
Ort: Henån
Kontakt:

Inlägg av Jocke »

Hej

Helt klart att närheten till havet påverkar temperaturen. Vi är två från Orust som loggar temperaturen, jag Henån som ligger östsidan av ön mot fastlandet och Mollösund som ligger på västsidan. Det skiljer alltid ett par grader mellan dessa två orter.
Skriv svar