Proove 310010, självlärande?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jonas_j
Tar hemautomation på allvar

Proove 310010, självlärande?

Inlägg av jonas_j »

https://www.m.nu/fjarrkontroll-sjalvlar ... p-546.html
Kort fråga: Hur lär man den? Står inget i manualen vad jag kan se dessvärre...
http://webshop.proove.se/c/document_lib ... E-1510.pdf
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Re: Proove 310010, självlärande?

Inlägg av CirruZZ »

Nu har jag ingen sån själv, men generellt för det "självlärande" systemet är att man "lär" inte fjärrkontrollerna något, dom är färdiga från start (har en egen kod/id som är så gott som unik). Vad man gör är att man "lär" mottagarna att lyssna på en viss eller vissa sändare/fjärrkontroller.

Att det står självlärande har nog bara med att den är kompatibel med "självlärande systemet", inte att man lär själva fjärren :wink:
jonas_j

Inlägg av jonas_j »

Tack. Lyckades lära fjärren efter lite klurande. Dock märkligt att det inte framgår hur man lär den. I mitt fall fick jag sätta i mottagaren i väggen och när den blinkar kort snabbt vara framme med fjärren och trycka på ON för den kanal jag vill lära till just den mottagaren.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Att det inte står i fjärrens manual hur man lär upp mottagare är fullt förståeligt, hur man lär upp mottagare varierar från modell till modell.

Du kan inte lära fjärren någon ny kod, men fjärren har slumpade ej ändringsbara koder som är kompatibla med självlärande mottagare. Tidigare modeller som inte är självlärande ställs in med hjälp av vred/switchar på såväl fjärr som mottagare. Gamla systemet har något hundratal koder, det självlärande systemet många miljoner.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
jonas_j

Inlägg av jonas_j »

Min uppfattning är att det är fjärren man lär :) men jag förstår vad du säger...
Hursom, jag har ju löst det. I manualen till fjärren borde det åtminstone omnämnas på något sätt hur man "parar" ihop den med mottagare - i allmänna ordalag. Det borde jag väl dock säga till Proove och inte här :)
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Grejen är att du parar mottagern (strömbrytaren) med fjärren, och inte fjärren med mottagaren. :wink: fjärren lär sig inte ett skit, det är strömbrytaren som lär sig fjärrens ID.
Skriv svar