Vet inte riktigt vad jag skulle publicera denna tråd men tror det skall vara här.
Har nu kört min Raspberry ett par dagar men igår lyckades mitt minneskort balla ur.
Har formaterat om det idag och gör en ny installation, som tur var hade jag inte Raspberryn i "skarp" drift.
Men när jag nu fått till det som jag vill ha den med alla script m.m borde det väl vara smart att ha en backup ?!
Minneskort kostar ju inget så tänkte jag skulle skaffa ett till och ha som backup.
Men hur gör man smartast ? Vill ju bara kunna stoppa in backupkortet och köra vidare.
Så nån form av "ghostimage" eller dylikt som man trycker på backupkortet eller ?
Tackar, men för att använda det krävs väl att jag har nånstans att lägga imagen ?
Tänkte man kunde stoppa minneskortet i sin Winburk och skapat en image på den vägen.
Att ta en imagebackup i drift är inte att rekommendera. Bäst är nog att klona via en annan dator. Vill du sedan hålla scripten uppdaterade kan du ansluta backupkortet till Raspberry Pin via en USB-SD-adapter och kopiera in filerna i rätt katalog automatiskt. Krashar filsystemet flyttar du bara över reservkortet till SD-sloten och startar om.
Ang imagebackup så ja det kan hända saker. Men med tanke på hur ofta jag gör det och inga större problem med restore så anser ja att de funkar
Går ju boota i singelmode också. Eller Ännu hårdare upp. För att i sista lägen boota en livecd
Jag tog ut kortet och körde Win32 Disk imager och det verkade funka bra.
Nu blir att vänta in Elf och 8 kanalskorten till pajen och sedan lägga en order på en paj till och minneskort m.m
Och med imagen jag nu har borde jag vara upnrunning på nolltid.