gpio skriv/läsa LCD??

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
sm7rdx
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 126
Blev medlem: 17 feb 2010, 20:38
Ort: Kalmar
Kontakt:

gpio skriv/läsa LCD??

Inlägg av sm7rdx »

Jag fick LCD:n jag beställde igår och har ägnat lite av lördagen att hantera text.
Fungerar bra, t.o.m. ett svenske "ä" finns med i displayen. Men vad som är minst lika vilktig,
anser jag, är de fyra pio som finns med.
Detta är knepigare än att läsa av "vanliga" switchar eller räknare jag har i 1wirenätet.
Att läsa av energimätaren har aldrig varit svårt t.ex.
Jag vore tacksam för någon ledtråd eller tips i allmänhet.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: gpio skriv/läsa LCD??

Inlägg av PerM »

Förmodar att det är denna du använder? https://www.m.nu/1wire-lcd-kontroller-p-74.html

Låter som att du kodar något själV? Status på dessa läses/styrs på samma sätt som text skrivs till enheten med skillnaden att man måste skapa "read-slots" efter kommandot så att enheten har en möjlighet att skicka tillbaka information till 1-Wire mastern. Vill minnas att det står i manualen för produkten hur det går till.

Vad är det du saknar i existerande mjukvaror eftersom du (förmodligen) kodar något eget? BM och säkerligen också OWFS har stöd för de tre GPIO och den sista GPI.
sm7rdx
Tar hemautomation på allvar
Inlägg: 126
Blev medlem: 17 feb 2010, 20:38
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: gpio skriv/läsa LCD??

Inlägg av sm7rdx »

Ja, det är kretsen.
Jag har labbat lite sedan sist och vet inte vad som hände då, men nu kan jag läsa gpio
som var tänkt från början. Har kanske lite för brått ibland.

Vet inget om BM ännu, verkar vara en Windows-grej? Inget jag kan använda gissar jag :?
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 822
Blev medlem: 23 feb 2007, 14:46
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: gpio skriv/läsa LCD??

Inlägg av PerM »

Ja, BM är en applikation/tjänst som körs i Windows, så kör du endast *nix så är den inte användbar för dig.
Skriv svar