Raspbian OWFS, Hur startar man services?

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
PeO
Wannabe

Raspbian OWFS, Hur startar man services?

Inlägg av PeO »

Hej!

Nykomling på forumet behöver hjälp.

Jag har skaffat en Rasberry Pi och lekt runt med den. Mycket intressant produkt med en enorm potential eftersom den sätter en slags standard för hur man kan jobba med inbyggda system. SSH/Putty och VNC-server installerades utan några som helst problem så jag är igång.

Men när jag kommer till OWFS, Perl och OWNet tar det stopp. Jag har tidigare kört detta under Ubuntu utan större problem.
S
å om någon kunde hjälpa mej att komma igång vore jag tacksam. Detta är mina initialfrågor;

1. Var ligger owfs.conf?
2. Hur startar man service. Brukade vara "service owserver start" och "service owhttpd start".
3. När jag kör "ls /mnt/1wire/ så hittar den inte mina DS2405.

/PeO
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Raspbian OWFS, Hur startar man services?

Inlägg av daromer »

Hej

Har du följt manualen på Wikin?
Hur har du instalerat nuvarande OWfs kontra hur gjorde du på din Ubuntu?

1. Owfs.conf har jag aldrig hört talas om innan faktiskt. Var tvungen och googla och det verkar vara en Ubuntu grej?
http://manpages.ubuntu.com/manpages/pre ... wfs.5.html
Ivf så rekomenderar jag att följa wikin här.
2. Servicen tillhör nog en apt-gettad version av owfs. Ingår inte i debian vad jag vet.
3. För att den 1. inte är startade eller 2. Du har inte startat den med hänvisning till vart filerna ska visas.
PeO
Wannabe

Inlägg av PeO »

Hej!

Hittade owfs.conf i ./usr/src/owfs-2.8p20/src/rpm/ men vet inte om den har samma betydelse som i ubuntu.

Jag har installerat helt efter wikin och temperaturen läser den av som den ska. Dvs "cat /mnt/1wire/ 28.XXXXXXXXXXXX/temperature" visar rätt temperatur.

Startat owfs med "sudo /opt/owfs/bin/owfs -u --allow_other /mnt/1wire". OK?

Har googlat runt lite och det verkar som om andra har lyckats med att få "service owhttpd start" att fungera. Får väl ställa en fråga där om jag lyckas hitta tillbaka.

Tack för ditt snabba svar.

/PeO
daromer

Inlägg av daromer »

Ahh du skrev att den inte hittade dina ds205. Är du säker på att dom är korrekt anslutna till nätet? Dvs om du flytter nätet till den andre datorn (ELler du hade den kanske inte jämte?) funkar det då?

Ang service så kan jag tyvär inte svara på det. Jag kör eget hemmameckat där.
PeO
Wannabe

Inlägg av PeO »

Jag har testat att flytta över hela 1wire-nätet till den gamla uppsättningen och där hittar owfs även DS2405-orna. Kan det ha att göra något med att DS18B20 är spänningsmatad medans DS2405-orna är parasiter? Och att det alltså är någon parameter jag missat.

/PeO
daromer

Inlägg av daromer »

Hmm. Bra fråga. Finns ett antal vet jag men har dem inte i huvudet. Vet att det finns andra på forumet som kan det och kommer svara sedan.
mazzse
Wannabe

Inlägg av mazzse »

Hur har det gått?

Annars kanske jag kan bistå med viss info, jag drog igång en egen för nån månad sedan, men just nu ligger den i delar för jag skall montera fast den på en plyfa och lägga på annan ort, än hemma.
Jag kör med: USB-till-RJ12 och DS18B20 som parasite prylar. Raspberry 512, OWFS, RRD.
När jag installerade så körde jag först på min fullversion debian, och det fungerade smärtfritt.
Men när jag körde på rasp-distron så vart inte owfs mapen på samma ställe, flyttade hänvisningen och sedan lirade iprincip allt.

Men kolla annars denna länk.
http://wiki.temperatur.nu/index.php/OWFS_on_Rasperry_Pi
Vet inte om denna guide fungerar, den fanns inte när jag smällde upp min.
Blir att jämföra med min egen guide annars (snarare noteringar skrivna i en excel-fil... :P )

Hör av dig hur det gått.
Nu kör inte jag OWnet men du skall nog få stil på det... :)
PeO
Wannabe

Inlägg av PeO »

Det rullar nu. Kör OWnet och Perl. Hårdvara är Raspberry Pi, DS9490R, 11st DS28EA00U powered. På Raspberryn kör jag en hel LAMP-installation. Det största problemet just nu är internetuppkopplingen via 3G-routern men det löser sig nog. Kan inte komma åt WEB-servern via 3G-modemet.

/PeO
PatrikN78
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av PatrikN78 »

PeO skrev:Det rullar nu. Kör OWnet och Perl. Hårdvara är Raspberry Pi, DS9490R, 11st DS28EA00U powered. På Raspberryn kör jag en hel LAMP-installation. Det största problemet just nu är internetuppkopplingen via 3G-routern men det löser sig nog. Kan inte komma åt WEB-servern via 3G-modemet.

/PeO
Tillåter din operatör att du ansluter till utsidan på modemet? Telenor blockerar t.ex all inkommande trafik (som inte är efterfrågad från insidan)
PeO
Wannabe

Inlägg av PeO »

Jag vet inte än. Undersökning pågår. Det går bra att pinga adressen men port 80 svarar inte. Det har lyckats någon enstaka gång men verkar osäkert. Kör med en billig router som jag hittade på Ebay så jag fastnade i att det var routern som var problemet. Jag har även provat med andra portar men ingen respons. Har du några idéer?

/PeO
daromer

Inlägg av daromer »

För det första har du funktionalitet i routern* att skicka in trafik?

Länka gärna till routern om inte annat. Billiga 3groutrar som jag vet funkar kan du ju köpa i sverige för 2-300. t ex tp-link

*edit: fixade så de står routern istället för webservern.
Senast redigerad av daromer den 30 nov 2012, 11:28, redigerad totalt 1 gånger.
PeO
Wannabe

Inlägg av PeO »

Hej!

Just nu rullar även WEBservern bakom 3G-routern, men som jag skrev tidigare så verkar det lite instabilt. Problemet är troligen att jag inte förstod menyn i routern. Man är tvungen att slå på FTP-servern om man skall få WEB-servern att rulla. Det är kanske inget större fel på routern, Widemac SL-R7206, utan bara obefintlig dokumentation.

/PeO
mazzse
Wannabe

Inlägg av mazzse »

Min far slängde upp ett 3gmodem (telenor) och en dovado router på vårat landställe, det visade sig att när han ringde supporten hemma (BBB), den support killen remotkörde pappas dator och så kunde han se att det inte var öppnat i telenors nät, Så killen på BBB ringde själv till telenor (eftersom dom är i samma koncern) och såg till att telenor öppnade det som behövdes att öppnas.
När det sedan var åtgärdat gick det hur bra som helst för mig att öppna vilka portar jag själv ville göra port 21 22 mfl (till min raspberry pi).
Precis som PatrikN78 skriver.

Sedan att Dovado-3G-routern inte kan köra fast IP internt på trådlöst-LAN, bara på trådbundet-LAN. Det är en annan femma...

Farhåga för dig att det inte är öppnat för den trafiken i ditt case hos din 3g-modems operatör.
PeO
Wannabe

Inlägg av PeO »

Nu går även WWW-trafiken utan andra problem än att Microsofts Explorer vägrar att visa sidan pga Error HTTP 403. Alla andra webläsare klara av sidan. Så allt är lungt.

/PeO
mazzse
Wannabe

Inlägg av mazzse »

Härligt, so far... :)

Men för att hjälpa andra då, hur löste det sig för? Vad gjorde du? :)
Skriv svar