Min loggning, Sommarhus och Sthlm

Hur ser ditt mät- och/eller hemautomations-system ut? Dela med dig av hur just Ditt projekt ser ut och fungerar, eller hur dina planer ser ut för framtiden. Att läsa om andra är bästa inspirationen.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
mazzse
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 nov 2012, 12:34
Ort: Stockholm

Min loggning, Sommarhus och Sthlm

Inlägg av mazzse »

Hej

Jag har en fråga, men först börjar jag med en liten kort beskrivning av hur mitt system ser ut och hur jag har gjort.

Köpte för ett tag sedan min första USB-RJ12 på m.nu, färdiga två givare, en påse kontakter och en RJ12 patchpanel.
Det visade sig fungera jäkligt bra, jag dunkade in detta i min debian burk som går sedan tidigare med diverse applikationer som webserver, ftp, samba, dlna, gallery mm.
Körde enligt how-to guiderna här och det gick som på räls.
Så jag kollade vad tio till DS18B20 skulle kosta, hittade på ebay, 10st från asian köpte jag för under 80:- inklusive frakt, jämfört med elfa där jag får 10st för runt 800:-. Så 80:- är klart överkomligt :).
Införskaffade en rulle 2x2x0,5 på en elgrosist. Sedan var det bara att klämma på... :) och förvånansvärt vad en meter krympslang räcker långt... :P

Det vart 3st givare i serverrummet, en i köket, en i hallen, en på balkongen, och en går via cat5 nätet som JM har gjort telefonnät av, så att den skall ta ute tempen på baksidan. Men projektet innebär tempgivare i sovrummen på sikt.


Jag kör dessa matande direkt på USB porten.


Jag har införskaffat två raspberry pi och lite tillbehör.
Sedan För inte så länge sedan beställde jag två patchpaneler till, usb-rj12 och lite andra saker på m.nu.
Ytterligare 20st givare anlände posten igår, denna gång även på ebay och från hong-kong.


I Sommarhuset så har jag placerat en raspberry med två tempgivare, denna kommer på sikt att utökas med 6 tempgivare till och en A/D givare för att mäta batterispänningen på ett bilbatteri som står och strömförsörjer annan utrustning.
Detta fungerar oxo klockrent, däremot så var installationen efter how-to guiderna inte riktigt lika smärtfri som för min fullversion debian som snurrar.
Men jag justerade lite på installationen för att få det att fungera med min raspberry pi.


Jag kör parasit mode nu.

Nu till mitt problem, jag skulle vilja plocka hem informationen från landet till servern på sthlm, för att kunna presentera detta i samma graf. Idag, så visar jag detta genom att kopiera .png bilden ifrån landet och lägga i katalogen på servern i sthlm.
Så jag behöver hjälp med att plocka hem informationen för att kunna lägga in den infon i "graph_temp.pl".
Att mjukvarumässisgt plocka hem .rrd filen är inga konstigeter, men jag går ju bet på dom där variablarna som skapas i "get_temp.sh".
Så har ni något exempel på hur ni löser det om ni kör detta över internet på två servermaskiner och vill presentera detta ihop med övriga givare i samma graf?

Hur långa sträckor/många givare kan man köra innan man måste mata extra spänning? Givetvis så förstår jag att det är relaterat till hur långa kabel längder.
Hur har ni det med era längder/antal givare innan ni går över till att mata med extra spänning?


På sikt skall jag ersätta USB-RJ12 med anslutning på GPIO pins på raspberry datorn, för att minimera grejer som kan gå sönder och/eller drar extra ström.
Men det blir ett sido projekt.
Jag har ju lixom ingen hårddisk flatkablel för ATA kvar längre, så jag kan inte anluta just nu för att prova, och med en trasig hälsena är jag ju låst hemma till att inte kunna rota i källarens gamla gömmor.. Men sen så... :P


Tack på förhand! :)

temp.mazz.se

Mvh Mats
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Min loggning, Sommarhus och Sthlm

Inlägg av daromer »

Ang matning. Jag skippade parasitmatning när jag kom över 10 meter och 5 sensorer. Körde med enkelmatat och 1 adapter till runt ca 150+ meter skulle jag tro och 50++ sensorer.


Om du har 1 rrd per ställe så är svaret detta:
http://www.anchor.com.au/blog/2009/02/a ... ple-files/
Du anger ju bara när du grafar att du plockar värdena från 2 olika filer. Det enda du får lösa är att flytta filerna mellan maskinerna. Nu blir rrderna ganska stora så flytta dem inte varje minut. För synkningen av filen så är rsync bra verktyg.

Det bästa i det hela är ju att du lagrar i en mysql databasa på varje ställe och kör replikering för att sedan dunka ner värdena i en rrd på ett ställe och generera grafen. Detta medgör mindre trafik som måste flyta men är bra mycke mera avancerat.
mazzse
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 nov 2012, 12:34
Ort: Stockholm

Re: Min loggning, Sommarhus och Sthlm

Inlägg av mazzse »

Hej och tack för svar. :)

Då kan det nog vara dags för mig att gå över från parasite mode, till standard matning.

Att flytta filerna mellan maskinerna är ett mindre problem, då jag redan kör sånt på andra debian burkar så är den saken redan check..

Jag är antingen på en återvändsgränd i mitt tankesätt eller så var jag lite otydlig. Hursom så tror jag att det du skrev o hänvisade till, är ju samma sätt som jag har idag.
Idag har jag elva DS18B20 givare som har varsin RRD fil i samma debian maskin och dessa läses in i samma graf idag.
Men i graph_temp.pl så hänvisar den till variablar i get_temp.sh som i sintur läses in ifrån tempgivarna, och det är här jag går bet på hur jag skall kunna nyttja i att jag flyttar en rrd fil från en maskin till en annan när grapf_temp.pl som skapar grafen söker värden på variablar som inte finns.
Så här önskar jag att du kan förklara lite mer hur du menar, jag är ingen i grunden gammal kodare, men tror mig iaf ;) förstå delar av den script och perl programmeringen som finns. :)

Menar du att jag kan spara flera tempgivare till en och samma rrd fil?

Ang MYSQL, så låter det lockande, men jag har för lite erfarenhet av mysql, så det blir en framtida lösning.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby
Inlägg: 961
Blev medlem: 23 sep 2009, 09:31
Ort: Växjö

Re: Min loggning, Sommarhus och Sthlm

Inlägg av daromer »

Du kan köra flera tempgivare till samma RRD fil men jag rekomenderar att köra 1 sensor till varje fil. Detta underlättar dagen då en sensor går sönder t ex...
mazzse
Wannabe
Inlägg: 16
Blev medlem: 08 nov 2012, 12:34
Ort: Stockholm

Re: Min loggning, Sommarhus och Sthlm

Inlägg av mazzse »

Jag har provat lite fram och tillbaka, jag får felmeddelande att den inte accepterar att rrd filerna är skapade på olika maskiner...

Just nu är det en workaround-fullösning...

Inte helt nöjd, så om du har något mer konkret exempel och förslag så hojta till :)
Skriv svar