rapportera med owfs

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
look2
Gillar hemautomation

rapportera med owfs

Inlägg av look2 »

Hej,

Har satt upp ett 1-wirenät med owfs enl wikin på sidan.
Har en sensor ute, och funderade på om jag kan använda mig av den för att rapportera data till er. Vad behöver jag isåfall exponera ut på internet? Räcker det med rrdtool grafen? Eller vill ni ha någon form av fil ?
larky
Moderator
Kontakt:

Re: rapportera med owfs

Inlägg av larky »

En textfil med temperaturen i klartext räcker. Datum kan ingå men behövs inte då kontrollerna idag inte tar hänsyn till detta, bara variationer och till omgivande sensorer.
look2
Gillar hemautomation

Inlägg av look2 »

ok,
Kan man få ut textfiler från rrd filerna? Eller får man skapa ett kronjob som plockar datan från sensorn?
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Det bästa är att scriptet som plockar in i RRD samtidigt skriver temperaturen till en fil på din webserver.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

larky skrev:En textfil med temperaturen i klartext räcker. Datum kan ingå men behövs inte då kontrollerna idag inte tar hänsyn till detta, bara variationer och till omgivande sensorer.
Scripten tittar på "Last-modify" i informationen som webservern skickar med filen. Jag skapar en hashsumma av den tidstämpeln och kollar sedan om hash-värdet har ändrats vid nästa läsning. Genom detta förfararande går det att detektera om filen är uppdaterad (om än med samma värde) sedan förra läsförsöket. Detta fungerar oavsett trasiga tidsinställningar och tidzoner på servern i fråga.

Ev tidsstämplar i själva filen ignoreras helt.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
look2
Gillar hemautomation

Re: Sv: rapportera med owfs

Inlägg av look2 »

Ok. Låter ju inte som några konstigheter. Behöver historiska värden lagras? Eller räcker det att det kommer ett nytt värde i filen varje minut som skriver över vad som redan står?
Känns som att det kan bli ganska stora filer annars...

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Absolut ingen historik behövs! Bara tempen/värdet i sig...

Exempel:

Kod: Markera allt

-4.356
Skriv svar