Har satt upp ett 1-wirenät med owfs enl wikin på sidan.
Har en sensor ute, och funderade på om jag kan använda mig av den för att rapportera data till er. Vad behöver jag isåfall exponera ut på internet? Räcker det med rrdtool grafen? Eller vill ni ha någon form av fil ?
En textfil med temperaturen i klartext räcker. Datum kan ingå men behövs inte då kontrollerna idag inte tar hänsyn till detta, bara variationer och till omgivande sensorer.
larky skrev:En textfil med temperaturen i klartext räcker. Datum kan ingå men behövs inte då kontrollerna idag inte tar hänsyn till detta, bara variationer och till omgivande sensorer.
Scripten tittar på "Last-modify" i informationen som webservern skickar med filen. Jag skapar en hashsumma av den tidstämpeln och kollar sedan om hash-värdet har ändrats vid nästa läsning. Genom detta förfararande går det att detektera om filen är uppdaterad (om än med samma värde) sedan förra läsförsöket. Detta fungerar oavsett trasiga tidsinställningar och tidzoner på servern i fråga.
Ok. Låter ju inte som några konstigheter. Behöver historiska värden lagras? Eller räcker det att det kommer ett nytt värde i filen varje minut som skriver över vad som redan står?
Känns som att det kan bli ganska stora filer annars...