OWFS databas storlek?

OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
JeoG
Wannabe

OWFS databas storlek?

Inlägg av JeoG »

Halloj!

Ny här på forumet, har precis beställt en Raspberry Pi och en Usb adapter ifrån m.nu

Tänkte fråga er som kört OWFS ett tag, hur mycket plats tar era databaser och ev grafer ritade av RRDtool. Tänker mest på lagringen, om det räcker med minneskortet eller om man ska köra databasen på min fileserver. Backup av databasen kommer ivf som helst ske om jag använder minneskortet.

/ JeoG
Niklas
Moderator
Kontakt:

Re: OWFS databas storlek?

Inlägg av Niklas »

JeoG skrev:Halloj!

Ny här på forumet, har precis beställt en Raspberry Pi och en Usb adapter ifrån m.nu

Tänkte fråga er som kört OWFS ett tag, hur mycket plats tar era databaser och ev grafer ritade av RRDtool. Tänker mest på lagringen, om det räcker med minneskortet eller om man ska köra databasen på min fileserver. Backup av databasen kommer ivf som helst ske om jag använder minneskortet.

/ JeoG
RRD-databser blir inte speciellt stora eftersom att gammal data raderas automatiskt. Det beror på hur mycket data du väljer att spara men minneskort bör räcka utmärkt.
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Mina RRD filer är ca 30mb st. Men detta beror helt på hur mycke data som lagras. Samma gäller Databasen.

Jag har runt 6gb på databasen men då snackar vi mååånga miljoner entrys.
JeoG
Wannabe

Inlägg av JeoG »

Tackar för svar, då har jag iaf en uppfattning på hur stora databaserna blir. Självklart beror det ju på hur mkt man sparar, men jag tänkte mest på en ungefärlig uppskattning. Då vet jag vad jag har att rikta in mig på!

Tack för snabba svar

/JeoG
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Normalsvenson klarar sig nog på ett par hundra Meg databas samt samma för rrd. I RRD fallet beror det på hur hög upplösning du vill ha ett tag tillbaks i tiden. Man sätter t ex närmaste dagen var 5e minut. Närmaste veckan sedan varje 20 minut... O.s.v
Skriv svar