Fjärrstyrning av innetempen, vattenradiatorer

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Erik-NA
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Fjärrstyrning av innetempen, vattenradiatorer

Inlägg av Erik-NA »

Letar efter ett sätt att via en linuxburk fjärrstyra innetempen på ett antal vattenradiatorer i sommarhuset.

Fjärrstyrning av värmepannan som matar värme till golvet på undervåningen är fixad.

Vill kunna ändra temp i ett par rum med vattenradiatorer på övervåningen.

Finns det något sätt att lösa detta via Internet och en Linux server?

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Home Assistant och z-wave
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Re: Fjärrstyrning av innetempen, vattenradiatorer

Inlägg av daromer »

Jadå det finns. Men största problemet är styrningen per element. Dessa är generellt sätt dyra om du vill ha en enkel lösning.

Du kan inte bara styra framledningstempereaturen till elementen istället? Dvs låta elementen sköta sitt och sedan bara styra framledningen? För isåfall är det lättare att bara styra en shuntmotor.
Erik-NA
Kontakt:

Inlägg av Erik-NA »

Jag har en innegivare på undervåningen som reglerar temperaturen till golvvärmen på nedervåningen. Den styr värmepannans produktion (IVT 290 A/W med tillhörande värmepump) av värmevatten, vilket givetvis även påverkar värmen till radiatorerna på övervåningen.

Jag har ännu inte köpt några vattenradiatorer till övervåningen. Håller på att leta fram underlag, därav mina frågor.
Radiatorerna måste givetvis vara dimensionerade för ett lågtempsystem då värmesystemet är anpassat till golvvärme.

I pannan finns det möjlighet att fjärrstyra temperaturen. Har därför skaffat lite one-wireprylar för att kunna aktivera detta via en ingång på pannans styrkort. Därmed kommer jag kunna aktivera/deaktivera höjning/sänkning av temperaturen. Det handlar endast om att aktivera/deaktivera, jag kan inte fjärrmässigt påverka hur många grader som skall sänkas eller höjas, det är en parameterar som jag ställer i in pannans styrsystem (REGO 800).

Eftersom golvvärmen styrs mha innegivare så är jag hemma där. Problemet är alltså radiatorerna på övervåningen. Jag är ute efter en liknande funktion, dvs att kunna aktivera/dekativera en sänkning av innetemp i alla rum där radiatorerna sitter.

Att styra en shunt för övervåningen skulle kanske fungera, men eftersom det kommer finnas termostater på radiatorerna kommer temperaturen i repektive rum inte bli reglerad mot den sänkta rumstemperaturen eftersom termostaterna kommer vara inställda på den högre temperaturen och därmed vara helt öppna när sänkning av innetemp är aktiverat.

Önskvärt vore om det fanns något bättre sett, men det verkar ännu inte finnas någon konstnadseffektiv lösning? Är detta månne en område för produktutveckling?
daromer
Hemautomation - det är mer än en hobby

Inlägg av daromer »

Det går nog att bygga så du kan styra varje element. Finns även färdiga sådanna. Räkna med minst 1000sek per element om du vill köpa hyffsat färdigt. <500 om du bygger på en befintlig som finnns.

Är övervåningen självt kan du ju sätta en shunt på den delen och sedan en innegivare på övervåningen. Se till att ha alla element öppna. Sedan reglerar du hela övervåningen med samma givare. Funkar så länge du inte stänger dörrarna allt för länge. Vill du ha lägre i ett rum vrider du ner just denna termostaten.

Vill man bygga själv kan man kanske modifiera en http://www.conrad.se/ENERGISPARREGULATO ... 9%2Fmd5%7D
Det är vad jag tänkt göra ivf :)
Erik-NA
Kontakt:

Inlägg av Erik-NA »

Jag har två uppsättningar av dessa: http://www.conrad.se/TR%c5DL%d6ST-TERMO ... 53_0812040

De sitter dock inte i fritidshuset. Hade tänkt använda dem i sovrummet, men de gick fetbort eftersom det är liten elmotor och plastkugg som justerar ventilen. Konsekvensen blir att det låter en hel del när elmotorn går, vilken den inte gör så ofta. Mao, man vaknade. :evil:

Detta med hemautomation. Varför kan inte varje termostat ha en Wifi-brygga som gör att man kan prata IP med termostaten? Problemet är strömförsörja termostaten, men tänk var trevligt det hade varit? Bara den reglerar ventilen ljudlöst.

Ännu trevligare hade varit om termostaten hade en nätverkskontakt, då kunde man strömförsörja den via POE (Power Over Ethernet). Kräver visserligen en kabel, men man slipper batterier.
Skriv svar