Synpunkt om min idé..

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Synpunkt om min idé..

Inlägg av Plutonium »

Tänkte ta och sätta mig in mer i 1-wire istället för enbart köra med temp som jag gör..
Och undrar om detta är en bra lösning, om det är nått jag skall tänka på tex ström osv..
Öppen mot all kretik..

Har utökat min idé och updaterat min bild nedan.. Kommer detta att funka?
Lösning:
http://plutonium.homelinux.com/1-wire.jpg
Senast redigerad av Plutonium den 01 mar 2008, 18:36, redigerad totalt 1 gånger.
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Här kan du läsa lite om Eriks erfarenheter angående detta: http://www.temperatur.nu/forum/viewtopic.php?t=170

Jag tycker att det borde fungera, men skulle nog prova innan jag fäste kabeln. Se till att använda par-tvinnad kabel!
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Troligtvis kommer det att fungera. Gör det inte det så kan du ju alltid dra en returkabel från förrådet, då får du ett nät med mycket korta förgreningar.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
Dowser
Kontakt:

Inlägg av Dowser »

Jag ser en stor miss med detdär.

Du har glömt att kolla om förrådet är låst! :)

Sen måste du ju se vad temperaturen i förådet är, så att du vet när det är dags att plocka undan sådant som är frost-kännsligt, och termometrar ute samt inne, etc, etc.

Välkomst texten på shop.temperatur.nu borde egentligen vara:
Lasciate ogne speranza, voi ch'intrate

Det är aldeles för lätt att bli fast.
(Känner socialstyrelsen till temperatur.nu?)
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

PerM skrev:Här kan du läsa lite om Eriks erfarenheter angående detta: http://www.temperatur.nu/forum/viewtopic.php?t=170

Jag tycker att det borde fungera, men skulle nog prova innan jag fäste kabeln. Se till att använda par-tvinnad kabel!
Har du någon erfarenhet av en bra kabel som man kan köpa som en rulle på 50m tex?
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Dowser skrev:Jag ser en stor miss med detdär.

Du har glömt att kolla om förrådet är låst! :)

Sen måste du ju se vad temperaturen i förådet är, så att du vet när det är dags att plocka undan sådant som är frost-kännsligt, och termometrar ute samt inne, etc, etc.
Ja där sa du något.. Skall lägga till det.. :wink:
The_donk
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av The_donk »

Plutonium skrev:
PerM skrev:Här kan du läsa lite om Eriks erfarenheter angående detta: http://www.temperatur.nu/forum/viewtopic.php?t=170

Har du någon erfarenhet av en bra kabel som man kan köpa som en rulle på 50m tex?
Det krävs inga avancerade kablar för 1wire, den billigaste "lamp"sladd duger

ex FK 1,5 ful men den funkar utmärkt, kan dock vara svårt att få in i en RJ45a.
ett annat alternativ är TP kabel, dvs kablar som används för nätverk. Säljer inte shop.temperatur.nu det? kablar alltså... nej de görs inte.
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Elf98, vad är det för kabel som du använder i dina produkter?
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Vanlig EKKX, dvs vanlig partvinnad telefonkabel duger gott. Tror det är vad elf använder också.

Partvinningen är viktig - jag har sett att EKKX utan detta, så se till att du vet vad du köper.

Angående kablar i shoppen; tveksamt om det är lönsamt att sälja dem; de stora kedjorna har bra priser på dessa, dessutom skulle det kosta mycket i frakt.
The_donk

Inlägg av The_donk »

Måste den vara partvinnad?
Varför?
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Jag använder inte partvinnad kabel (av kostnadsskäl, priset på partvinnad kabel är ungefär dubbelt så dyrt).

Det är vid längre nät det spelar roll om man använder partvinnad kabel eller ej, upp till ca 100 meter fungerar det bra med vanlig kabel, troligtvis längre (Jag har inte testat längre nät i skarp drift).

1wire är en mycket förlåtande standard och signalen kan se riktigt ful ut utan att funktionaliteten påverkas.

Partvinningen minskar induktansen ("trögheten") i kabeln. Tittar man med ett oscilloskop på signalen vid ett kort nät sker potentialändringarna mycket snabbt och signalen har formen av en fyrkantsvåg. Vid långa nät tar det pga induktans längre tid att få till potentialändringen och signalens utseende vid förändringar ser mer ut som förändringen på en sinusvåg. Blir induktansen för hög i nätet hinner signalen helt enkelt inte ändras inom fastställda tidsramar.

Jag är på jobbet nu, men kan en annan dag ta fram bilder på hur de olika signalerna ser ut vid olika kabellängder om det finns intresse.

Slutsats; Har man möjlighet skall man använda partvinnad kabel, särskillt om man planerar att bygga ett stor nät! Skall man bygga ett litet nät hemma kan man välja i princip vilken kabel man vill.

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

Det elf säger är naturligtvis sant; den måste inte vara partvinnad - men *min* rekommendation är att använda det för att minska problemen vid eventuella framtida utbyggnader av nätet.

Även om 1-Wire standarden är väldigt förlåtande, vilket Elf påpekar, tycker jag inte att det är något skäl att spara in på kabeln; strular det pga kabeln i framtiden kan du ge dig f*n på att du kommer önska att du hade valt partvinnad från början, speciellt om du grävt ned eller på annat sätt fäst kabeln. Man behöver ju inte köpa CAT-5 (normal nätverkskabel) utan det räcker ju gott med partvinnad telefonkabel med fyra ledare.
The_donk

Inlägg av The_donk »

OK ni verkar överens, Så då får jag ge mig

:D
Användarvisningsbild
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Per; vet du var man får tag i skapliga mängder partvinnad (vit) telekabel till bra pris? Kvanititer runt 3-10k meter är intressant! :D

Driver temperatur.nu

Bild
PerM
Kontakt:

Inlägg av PerM »

elf98 skrev:Per; vet du var man får tag i skapliga mängder partvinnad (vit) telekabel till bra pris? Kvanititer runt 3-10k meter är intressant! :D
Jisses, ska du starta ett eget televerk? :) Kolla med t.ex Storel https://webbshop.storel.se/cat/StaticPa ... C9CB0.aspx

Kanske Malmbergs Elektriska har något (nä, det är inte min familjs företag, även om det är ett fint namn :) )
Skriv svar