Trådlös med möjlighet till minst 5 givare. Behöver tips!

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Jeffrachov

Trådlös med möjlighet till minst 5 givare. Behöver tips!

Inlägg av Jeffrachov »

Hej jag letar en väderstation med minst 5 st givare. Egentligen är det väl bara temperaturen som är intressant men efter att ha letat efter ett tag så verkar det som om man vill ha dugliga grejjer så får man allt på en gång så att säga.
Det är en julklapp till mina föräldrar och 3 av givarna kommer vara utomhus (1 av dom i jordkällaren). Helst skulle jag väl vilja att hela paketet skulle max ligga runt 1000 kr men kan väl tänka mig en del mer, smärtgränsen går dock vid 2000. Om det är så att man kan få loss en station med ett mindre antal givare, men ha möjlighet till minst 5, så är jag också intresserad av detta (kan ju dela med brorsan så blir det massor av paket :P).

Om nån har nåt tips skulle det vara mycket uppskattat. Om det inte finns för det priset hur mycket måste man då lägga ut? Tänk på att prognoser, regn- och vindmätare, osv egentligen inte är av vikt (kul såklart men inte det viktiga).

Tack på förhand!

ps. om det finns en tråd om detta redan ber jag om ursäkt! Jag har inte kunnat hitta den och skulle behöva bli pekad i rätt riktning.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Re: Trådlös med möjlighet till minst 5 givare. Behöver tips!

Inlägg av CirruZZ »

Hur vill du visa informationen?

Om det är ok med en dator/padda så hade jag nog kört en Tellstick Net med tjänsten Telldus Live, och ett antal givare till. Du kommer dock att landa i krokarna kring 2000 kr, kanske lite högre beroende på hur många givare och vilken modell du väljer.
Jeffrachov

Inlägg av Jeffrachov »

CirruZZ skrev:Hur vill du visa informationen?
Hmm ja det glömde jag ju nämna. Helst att det finns en basstation som kan vissa all data men det skulle kunna gå om det går att köra mot Android på nåt sätt, båda föräldrarna har en Android lur.

Det som du tipsa om såg ju lite intressant ut. Vad för mjukvara är det som körs för att läsa av datan? Alltså klarar Telldus Live att läsa av informationen från sensorerna eller måste det finnas någon ytterligare mjukvara för att tolka den? Om det isf behövs extra mjukvara finns det någon chans att man kan knacka ihop mjukvara som tolkar datan utan att behöva köpa nån licens? Även om det står på deras sida att det finns app bara för iOs så hittade jag efter en snabb sökning en app för Android som verkar kunna använda tjänsten. Det skulle nog kunna funka även med en vanlig dator också men det är ju inte lika smidigt.
hannuse
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av hannuse »

Hej.
Jag använder Oregon Scientific WMR928NX.
Till den har jag givare för vind, temperatur (ute och inne) och regn.
Även tre extra temperaturgivare för väl valda saker, och då är jag uppe i max antal givare som den har stöd för.
Jag får även in lufttryck och luftfuktighet via givarna.

Det finns lite olika programvaror för att plocka ut datat, men jag använder Weather Display, och kör med ett tillägg som heter Live för att enkelt publicera det på webben (kostar några hundra kronor, men väl värt det).
Webbdelen kör i Flash, så det kan finnas begränsningar i vilka enheter som kan ta del av det, men Android och Windows går i alla fall bra.
Det krävs naturligtvis att du har en dator som agerar server, och hela tiden är igång.
Nackedelen med denna väderstation är som jag ser det att den endast tar tre extra givare, förutom de som ingår i standardpaketet.
Den är även försedd med COM-port, och det kan vara lite trassligt att få igång det på nyare windowsdatorer.
Men den har gått några år nu, och fungerar bra.
Även loggning i "offline" läge saknas, så om servern inte fungerar så tappar du loggvärden (den modernare WMR200 klarar detta).
Kör den på en Windows 2008 Server, med en COM till USB lösning för att koppla in den (WMR200 har även USB).

Det kan även gå att få in dessa temperatursensorer i Telldus, men det är problem.
I mitt fall ser jag att Telldus läser en dataström, men inga vettiga värden, så den delen får jag inte att fungera.

Men så här ser den ut på webben:
http://www.hannu.se/webb/Vaederlogg.htm

Jag svara i alla fall, fast jag vet att budgeten inte håller, men dom är väl till för att övertrasseras :D

M.V.H

/Tobias
Skriv svar