OWFS - One Wire File System är en Linuxmjukvara som stödjer de flesta kommersiellt tillgängliga 1wire-enheterna. OWFS saknar helt möjligheter att presentera data - detta måste göras med tex RRDTool
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Jag har en 4 kanalers hub från hobby boards, vilken jag kommer åt via owfs. Kopplar jag en tempsensor på pass-through connectorn så kan jag även se tempsensorn. Men kopplar jag samma tempsensor på en av hubbens fyra kanaler, så kan jag inte se tempsensorn.
Jag har sniffat 1-wire kommunikationen och ingenting skickas över huvud taget till tempsensorn. Måste man på något sätt välja vilken kanal man vill aktivera för att det skall fungera eller hur gör ni?
Jag kör Ubuntu och har följande owfs versioner (näst senaste versionen):
I an using owfs version (running Ubuntu):
/opt/owfs/bin/owfs version:
2.8p20
libow version:
2.8p20
Om du monterar upp den med owfs så ja du måste välja kanal kan man krasst säga.
Du kommer ha 1wire enheter som du ska gå in i. I dem kommer du då kunna lista sensorerna per kanal. Dvs du kommer inte se sensorerna direkt i huvudkatalogen.
Jag har tittat i åtskilliga kataloger, och tempsensorn finns inte i någon av dem.
De enda kataloger/filer jag har är dessa :
IntelAtom330:/mnt/1wire/EF.DB4F20150000$ tree
.
|-- address
|-- alias
|-- crc8
|-- family
|-- hub
| |-- branch.0
| |-- branch.1
| |-- branch.2
| |-- branch.3
| |-- branch.ALL
| |-- branch.BYTE
| |-- short.0
| |-- short.1
| |-- short.2
| |-- short.3
| |-- short.ALL
| `-- short.BYTE
|-- id
|-- locator
|-- r_address
|-- r_id
|-- r_locator
|-- type
|-- type_number
`-- version
Som jag tidigare skrev så sker ingen kommunikation på porten som tempsensorn är uppkopplad på. Misstänker att det är någof fel med min version av owfs. Vilken version av owfs kör ni på forumet med?
Senast redigerad av jens75 den 10 jan 2013, 22:20, redigerad totalt 1 gånger.
Ingen av leddarna på 1-wire hubben lyser heller, vilket jag antar att de skall göra. Vid uppstart av hubben så blinkar leddarna rött. Om det nu indikerar någonting vet jag inte.