- Om jag ska köpa lösa komponenterna och ej använda parasitmatning utan egen +5V behöver jag då ett pull-up motstånd?
- Vilken av dom är det som är upp till 85C?
Nej, något pull-up motstånd ser jag inte att du ska behöva i en normal inkoppling.
Båda går till 125 grader när de är spänningsmatade, men använder fortfarande 85 som ett felvärde.
PerM skrev:Nej, något pull-up motstånd ser jag inte att du ska behöva i en normal inkoppling.
Båda går till 125 grader när de är spänningsmatade, men använder fortfarande 85 som ett felvärde.
Tack.
Jag har tidigare försökt läsa båda beskrivningarna och kan inte säga jag blir klok på skillnaden på dom, mycket text. Kan du enkelt säga någon skillnad som gör att du rekommenderar den ena eller den andra?
Den som jag tidigare köpt här för 149 SEK, vilken av dom är det som är monterad i den?
Jag vill bara ha en enklaste av dom för att köra extern matning.
I princip är det exakt lika tempsensorer....det lilla som skiljer dom är att på ds18b20 kan du välja 9-12 bit upplösning medans ds18s20 har fast upplösning på 12-bit.
Dvs du väljer hur många decimaler som visas från tempsensorn.
Resolution 9 bit 10 bit 11 bit 12 bit
Conversion Time (ms) 93.75 187.5 375 750
LSB (°C) 0.5 0.25 0.125 0.0625
HomeAutomation 2.0.2
Tellstick duo
LogTemp
1-wire MicroLan www.b-r-a.se
Jag föredrar ds18b20 så jag kan ändra till 2 decimaler...blir grötigt annars tycker jag samt det blir ju lite snabbare om man har många sensorer som ska läsas
HomeAutomation 2.0.2
Tellstick duo
LogTemp
1-wire MicroLan www.b-r-a.se