Bara glad

Har kan du diskutera allt som inte passar i något av de andra forumen
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
kaaswe
Tar hemautomation på allvar

Bara glad

Inlägg av kaaswe »

Har ingen fråga utan jag vill bara dela med mig av min glädje över att ha fått det att fungera. =)

Jag köpte den analoga ljussensorn TSL252R som jag nu monterat i en låda, jag läser in värdet från volt.B och skapar nu en graf och det ser lovande ut. Tack Mätteknik för snabba leveranser.

Jag parallellkopplade även 4 st DS18S20 tempsensorer som jag spänningsmatar via 1-wire nätet som jag nu monterat på mina golvvärme slingor för hallen och datarummet. Allt körs just nu på min andra Raspberry, fick ju lov att skaffa en till så man har en stage miljö, man kan ju inte labba i produktionsmiljö. ;)

Jag försöker dokumentera mitt projekt och logga det på en hemsida när tid finns, där finns lite bilder för den som är intresserad.

http://www.janlarsson.net

Nu ska jag fortsätta skapa grafer och jobba lite på design för sidan som presenterar alla mätvärden på webben. Vet inte hur många besökare min apache på Raspberryn klarar av så med risk för att bli utsatt för DOS-attacker. Här är även den URL till min prod miljö. Den innehåller bara framledning och retur och elförbrukning för min VP. Jag måste borra lite hål i betongväggarna innan jag får fram kablaget för ljussensorn mm så att allt hamnar i samma miljö.

http://kaaswe.no-ip.info

Mvh
Janne
Bilagor
light.png
light.png (14.91 KiB) Visad 7813 gånger
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: Bara glad

Inlägg av elf98 »

:)
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
B.R.A
Wannabe
Kontakt:

Inlägg av B.R.A »

Håller helt med dig...känslan när man får det att funka som man tänkt sig är nästan bättre än .......nä inte riktigt :wink:

:idea: Man kommer på en idé
:?: funderar lite hur man ska få till det
:( fixar och får det inte fungera
:? ändrar lite och funkar fortfarande inte
:shock: Ändrar lite till och får väldigt konstiga resultat
:oops: Kommer på att man missat nått uppenbart
:roll: Ändrar och idiotförklarar mig själv
:mrgreen: LYCKAT RESULTAT

Så brukar det se ut för mig 8)
HomeAutomation 2.0.2
Tellstick duo
LogTemp
1-wire MicroLan
www.b-r-a.se
kaaswe

Inlägg av kaaswe »

B.R.A skrev:Håller helt med dig...känslan när man får det att funka som man tänkt sig är nästan bättre än .......nä inte riktigt :wink:

:idea: Man kommer på en idé
:?: funderar lite hur man ska få till det
:( fixar och får det inte fungera
:? ändrar lite och funkar fortfarande inte
:shock: Ändrar lite till och får väldigt konstiga resultat
:oops: Kommer på att man missat nått uppenbart
:roll: Ändrar och idiotförklarar mig själv
:mrgreen: LYCKAT RESULTAT

Så brukar det se ut för mig 8)
Haha, mycket väl beskrivet. Man skulle kunna säga att det är en, inte how to guide, utan how it was guide.
kaaswe

Inlägg av kaaswe »

Nu när jag kört min ljussensor ett dygn så inser jag att den behöver lite tuning. Kanske volt.B inte är den rätta att läsa av? Det jag upplever är att mitt minsta värde = mörkt ligger så nära skymning att jag knappt ser någon skillnad på det.

Med min skala och mina konverteringar så är fullt dagsljus ca eller över 200, och skymning då det är tid att tända lysen ca 70 och sen går den knappt lägre än 60. Så vid becksvart har jag 60 och det blir inte mycket spel där att känna av svagt ljus.

Funderar på om jag ska öppna lådan och köra lite helt öppet med max ljus, tror det är ljus som saknas. Någon idé?
Bilagor
ljusgraf.png
ljusgraf.png (16.98 KiB) Visad 7749 gånger
Skriv svar