Jag använder idag en Raspberry Pi med OWFS och RRDTool för att mäta och logga temperatur i min pelletseldade panna. Förutom grafer så har jag lyckats få en enkel funktion som skickar larm via e-post då temperaturen understiger 56 grader (vilket innebär att något fel har inträffat).
I morse hände igen det som alltid händer några gånger per år, dvs att pellets tagit slut. När det är 20 minus ute, som i morse, så är det inget trevlig upptäckt. Jag har därför börjat fundera på hur jag ska kunna undvika detta, och min lösning är följande:
1. Mät drifttiden genom att titta på temperaturändringen (positiv derivata = pannan går)
2. Skicka e-post då drifttiden överskrider XX h. Här får jag försöka ta fram hur länge en full pelletsbehållare räcker, men eftersom brännarens effekt förmodligen är konstant så borde det fungera.
3. Efter påfyllning av pellets, nollställa drifttiden.
Nu kommer min fråga: Hur tar man på enklaste sättet reda på att man har en stigande temperatur (dvs positiv derivata)? Mina programeringskunskaper är inte överdrivet stora, så jag har tänkt mig ett skript som läser och skriver temp och tid i en vanlig textfil. Finns det några smartare sätt eller kanske t.o.m någon inneboende funktion i RRD?