Vilket OS/distribution?

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Vilket OS/distribution?

Inlägg av CirruZZ »

Hej på er,

Vilket OS eller distribution är bäst lämpat för att användas till en burk (PC) som skall användas för att läsa 1-wire och presentera via webb. I framtiden även kanske webbkamera och fjärrstyra eluttag.

Jag är ganska ny på Linux men tanken är att använda Linux, frågan är vilken distribution? Min fundering än så länge är Ubuntu server, eller kanske desktop versionen.
Användarvisningsbild
Plutonium
Moderator
Kontakt:

Inlägg av Plutonium »

Ubuntu är ett mycket bra val om man inte är så kunnig med Linux.. Tycker att du skall börja med det.. Och exprementera med 1-wire på en Ubuntu maskin är en bra start att få kläm på systemet..

Lycka till!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Lite av iden är att lära sig linux också så det för ju inte vara för krångligt. :? Misstänker att det kan vara bra att ha en skrivbordsmiljö att jobba i innan man har fått grepp om hur allt funkar.

En ide jag har är att använda Xubuntu, istället för "vanliga" Ubuntu, för att få en lite snabbare burk.
jonas_j
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av jonas_j »

Utan att veta mycket om Linux så måste jag ändå få inflicka att Xubunto är Ubunto fast med ett graftiskt gränssnitt. Alla linuxdistar brukar förr eller senare dyka upp med just x före. Att xbuntu skulle vara snabbare än ubunto tvivlar jag därför på för allt som har med grafik att göra slöar ner. Sen om det märks i det här fallet har jag ingen aning om. Det har väl helt att göra med vad för typ av hårdvara du tänkt köra disten på....

Rätta mig nu nån om jag har fel angående "x-et" :)

Edit: Glömde säga, men ska du lära dig linux ska du nog vänta med alla x-distar. Ska man förstå grunderna måste prompten bli din vän. Det är iaf min erfarenhet och jag har ännu nästan allt kvar att lära mig :(
PerM
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av PerM »

jonas_j skrev: Ska man förstå grunderna måste prompten bli din vän. Det är iaf min erfarenhet och jag har ännu nästan allt kvar att lära mig :(
Jag håller med; utan prompten är det IMHO i stort sett omöjligt att få en Linux burk att snurra som man vill, och det är det Linux faller på - det är helt enkelt för krångligt att få igång saker och ting utan en prompt. Dock så kan man göra mycket med GUI:t i Xubuntu, men långt ifrån allt man behöver när saker och ting strular.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

FAst när man väl "kan" Linux är det inte ofta saker som strular. För strular saker beror det ju nästan alltid på att man inte vet hur man skall göra!

Själv arbetar jag alltid direkt i prompten. Allt som rör temperatur.nu är skrivet och administreras från prompten. Undantagsvis startar jag X på en laptop hemma, och då enbart för att jag vill ha tillgång till firefox.

För min del är Linux en serverplattform och den biten kan jag hjälpligt. När det kommer till grafiskt jox kör jag XP, måhända borde jag ta tag i mig själv och börja köra linux även på arbetsstationen.

Min väg in i Linux gick via debian som jag körde i ca ett halvår men sedan gav upp då det kändes som jag inte hade någon direkt kontroll över något. Gentoo har varit den dist som passat mig bäst sedan dess. Gentoo ger dig 110% kontroll och det är otroligt smidigt att jobba med när man väl har lärt sig systemet.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Inlägg av CirruZZ »

Jag håller på och testar mig fram lite vilken distribution jag ska ha men det lutar åt vanliga (desktop) Ubuntu. Har testat lite med Xubuntu men frågan är som jonas_j skriver, om det gör någon skillnad. Jag hade tänkt köra remote desktop (VNC) mot den och det har jag inte fått att funka med Xubuntu så det är också en anledning till att använda "vanliga" Ubuntu istället.

Jag är helt med på att man måste bli vän med prompten , och tanken är att bli det, men innan jag har blivit det, så kommer jag i alla fall kunna göra något om jag har ett GUI, :wink:

Burken som jag för övrigt tänkte använda är en Celeron 2.66Ghz med 512 Mb RAM och 40 Gb HD. Den kommer inte att ha någon större trafik till sig så belastningen bör inte bli så hög, vilket gör att om jag har ett GUI (Gnome) laddat så ska inte det vara i vägen för mycket. ...tror jag! :?: Rätta mig om är ute och vimsar helt nu! :roll:
Skriv svar