Jag har märkt en inkonsekvens vad gäller namnen på mätpunkter i Göteborgstrakten.
Det finns fem mätpunkter i Mölndals kommun:
- Mölndal/Toltorpsdalen
- Mölndal/Hulelyckan
- Kållered (min egen mätpunkt)
- Göteborg/Lindome
- Göteborg/Lindome2
Listan ovan är sorterad i avstånd från göteborgs centrum. Det konstiga är att de mätpunkter längst från Göteborg ser ut att höra till Göteborg medan de två närmaste är korrekt namngivna med Mölndal iom att de faktiskt ligger i Mölndal. Kållered saknar kommun i namnet.
Dessutom finns Göteborg/Partille trots att Partille är en egen kommun.
Hur är det tänkt att namngivning av mätpunkter ska ske?
Tanken är att det ska vara konsekvent och tydligt. Geografi är inte helt lätt alla gånger och saker som varit självklara blir helt ologiska när nya mätpunkter läggs till.
VAd är mest logiskt? Göteborg/XXX Mölndal/XXX? Hur ser det ut för övriga kommuner i närheten?
Ja, jag förstår att det kan ställa till det med nya mätpunkter.
Det är ju lite trixigt iom att det är en storstadsregion. Centrala Mölndal är sammanväxt med centrala Göteborg, dessutom. Men jag tycker nog att iom att de två mest centrala mätpunkterna heter Mölndal/xxx och att Mölndal är hyfsat välkänt borde nog de andra tre mätpunkterna i kommunen heta Mölndal/xxx. Detsamma borde i så fall gälla Partille.
Har en ny sökfunktion på gång där resultat sorteras per kommun. http://www.dconweb.com/web/work/autocomplete/
När den är i drift är det egentligen mer logiskt att stationerna heter "Göteborg/XXX". Eller vad tycker du?
Ja, mig spelar det ingen större roll, bara det är konsekvent. Kan vara enklare för den stora massan att använda storstadsregions namn. Det svåra är gränsdragningen, för i så fall tycker jag att även Mölnlycke och Landvetter ska heta Göteborg/xxx. De förknippas mycket med Göteborg men ligger i Härryda kommun, dock lika nära Göteborg som Kållered och Lindome.