Tänkte presentera ett gammalt projekt som fått en nytändning...
Jag har länge försökt få till ett interface till en enkel klimatlogger med temperatur och luftfuktighets-sensorer från TFA Dostmann ("Klima Logger", Art 30.3015). Att jag valde just den är att den ha möjlighet att ansluta och logga upp till 5 externa trådlösa sensorer. Tyvärr visade sig Klima-loggern svår att integrera då den använder ett stängt protokol med signalering mha styrledarna på en RS-232 port. Dessutom börjar Klima-loggern bli omodern, men en uppföljare finns och sändarna med kombinerad temperatur och fuktighets-sensor (30.3125) finns att köpa för ca 15 EUR på tyska ebay).
Det nya tillvägagångsättet är att strunta i mottagarenheten och med hjälp av en 433,92 MHz AM radiomottagarmodul från Conrad avkoda signalerna från sensorna direkt i en Arduino. Arduinon skall också mha en befintlig ethernet-shield agera webserver med internet-access till loggar.
Någon har redan gjort halva jobbet åt mig och avkodat protokollet med proof of concept här:
https://neseweb.de/?p=8
Protokollet tillåter ett maximum av 256 st sensorer (men i praktiken kan man nog inte ha så många). Vill man komplettera med andra typer av sensorer kan man säkert ta sändarmodulen från en temperatursensor eller köpa motsvarande sändarmodul och koppla till en mikrokontroller med sensorn.
För mig återstår endast att programmera ett interface för behövliga konfigurationsmöjligheter och sy ihop koden med webserver-exemplet från Arduino-kommunityt. Väntar nu på leverans av radiomodulen från Conrad (som sin vana trogen tar väldigt lång tid på sig att leverera) för att själv kunna börja koppla ihop grejerna!