id på 1-wire

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
lennart
Gillar hemautomation

id på 1-wire

Inlägg av lennart »

Hej,
en något oklar rubrik möjligen.
Det jag undrar är hur ni gör när ni kopplar ihop era 1-wirenät, varje enhet t ex temperaturgivare har ju sitt id.
Kopplar ni in en i taget och kollar vilket id den har och noterar det, eller hur gör man bäst? Det är ju inte så lätt annars att veta vilken givare som sitter var.

Håller just nu på med att bygga ihop ett kort med i2c-1wire-konvertering till en RasPi för att kunna logga temperaturer lite överallt i ett värmesystem. Räknar med ge temperatur.nu ytterligare en mätpunkt i Sverige när jag är igång!

Och givetvis rita en del diagram på min hemsida.

/Lennart
Internet är bara en fluga - som sitter på väggen och lyssnar...
svartöra
Gillar hemautomation

Re: id på 1-wire

Inlägg av svartöra »

Enklast är nog att koppla alla på en gång och sedan använda kylspray för att se vilken som är vilken. Eller klämma dem en stund mellan tumme och pekfinger.

Om man nu kan koppla in dem en i sänder utan att behöva skruva i samma plint är det nog att föredra i och för sig, men ofta sitter de ju under samma skruvplint.. bättre då att koppla först och sedan värma eller kyla dem individuellt.
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Tar hemautomation på allvar
Kontakt:

Inlägg av KungenAvPeking »

Jag hittade en kontakt till ljudet på en intern CD-läsare (kopplas mellan CD-läsaren och ljudkortet förr, brukar inte följa med längre) som jag klippte av sladdarna i lagom längd och krimpade på en RJ-12:a i andra änden...

Bara att stoppa i sensorn i kontakten och RJ-12:an kopplas till mitt 1-wirenät, sen kollar jag efter nytt ID och skriver upp.
På det viset vet jag att sensorn fungerar, innan jag ens börjar löda ihop och dra över krympslang (givetvis med lite smältlim runt benen, för att inte kortsluta) Kan lägga upp en bild senare, sitter i sommarstugan just nu...

Annars är det ju samma sak med vad som än ska kopplas in, testa att koppla in, innan du börjar en massa jobb med att dra kablarna - Lite svårt att koppla in en tempsensor i andra änden av huset och springa dit och hålla mellan tumme och pekfinger för att springa tillbaka till datorn och hinna kolla vilken som tempen ökade på...
För min del har jag löst det med att jag har ett uttag där jag sitter och jobbar, som enbart används till att just koppla in och kolla ID och funktion.
Driver http://kameran.nu - Mitt foto galleri.
Kom gärna förbi och kolla mina bilder... ;)
kaaswe

Inlägg av kaaswe »

Jag har en extra komplett PI med 1-wire och allt där jag testar all kod och sensorer på innan jag flyttar det till mitt "produktionsnät"', det kostar ju inte mycket. Jag vill inte få in skräp i mina grapher så det blir mest praktiskt så.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Gällande trasiga sensorer vid leverans.

Jag har köpt några 10 tusen sensorer vid det här laget, och vad jag vet så har några enstaka varit DOA. Ingen större risk för trasiga sensorer vid leverans med andra ord!
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Kontakt:

Elf: Nä, det har inte varit några problem med funktionen på sensorerna, jag gör det bara för att vara säker, innan jag lägger jobbet på att löda och allt, plus att jag ändå behöver ID:t...

En sensor visar däremot fel värde, men det spelar inte så stor roll, den använder jag mest för att kolla att det inte är fel på kablarna när jag krimpar på RJ-12:orna och att kolla så allt funkar när jag installerar programvara på en dator... ;)
lennart
Gillar hemautomation

Inlägg av lennart »

kaaswe skrev:Jag har en extra komplett PI med 1-wire och allt där jag testar all kod och sensorer på innan jag flyttar det till mitt "produktionsnät"', det kostar ju inte mycket. Jag vill inte få in skräp i mina grapher så det blir mest praktiskt så.

KungenAvPeking skrev: ... För min del har jag löst det med att jag har ett uttag där jag sitter och jobbar, som enbart används till att just koppla in och kolla ID och funktion.
Tack! Bra ideer båda två. Det är något sådant jag tänker att man behöver.

Min tanke är att man registrerar givaren och ev ger den ett nummer namn etc. och sedan refererar till det numret när man använder givaren.

Har ni krympslang kring hela givaren eller bara precis i nederkanten?

/Lennart
Internet är bara en fluga - som sitter på väggen och lyssnar...
Användarvisningsbild
KungenAvPeking
Kontakt:

Jag försöker att ha den yttersta biten av sensorn utanför krympslangen, för att den ska reagera lite snabbare, men egentligen tror jag inte det gör så stor skillnad, om man bara mäter rumstemp eller utomhustemp...

Ska du mäta saker som snabbt kan ändra temperatur kanske det spelar större roll?

Det viktiga för min del, är att göra den tålig mot fukt och liknande och sen ser det ju snyggare ut med krympslang än att bara "kladda på" med smältlim. (Smältlim räcker ju egentligen för att göra den vädertålig)
kaaswe

Inlägg av kaaswe »

Jag har 3 krypmslangar, en på varje ben och sedan en som samlar upp över sensorn. Tror inte jag tappar så mycket hastighet på det. Det jag mäter är pump, golvvärme och ute, den har jag smältlim i.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

på m.nu kör vi en krympslang på mittenbenet, funkar utmärkt och blir minimalt med pill.
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
Skriv svar