Z-Wave - nu på m.nu!

Teknisk support för produkter som finns på http://www.m.nu. Generella diskussioner rörande hårdvara hänvisas till teknikforumet.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Re: Z-Wave - nu på m.nu!

Inlägg av CirruZZ »

Då är inte dina förutsättningar optimala direkt, men för gemen och man lär det nog funkar U/A.

Kan inte hitta trådbundet? KNX då?!! Dock en annan prisklass
Nisse Husberg
Gillar hemautomation

Inlägg av Nisse Husberg »

Nå, jag har en massa 1-trådsprylar som fungerar bra (egentligen använder jag 8 trådar eftersom jag har cat5e-kablar). Jag förundrar mej bara över hypen med "trådlöst". Sist och slutligen är trådlöst inte alls så bra. Min WLAN-station fungerar bara i samma rum och ibland i angränsande rum men i andra ändan av huset är det uselt. De trådlösa termometrar jag testat fungerar bara på riktigt nära håll. Har man ett växthus i trädgården så är det si och så om man alls får igång den.

Zig-Bee har en räckvidd på 10 meter som knappast räcker till för ett vanligt hus. Z-wave har längre räckvidd på grund av lägre frekvens men 30 meter är inte så fantastiskt även om man bor i en vanlig villa. Med våta buskar emellan kan kommunikationen vara rätt osäker. Och de trådlösa skulle ju vara mest till nytta utomhus om de bara fungerar.

Det kan vara bra att testa i praktiken innan man lägger ned tusentals kronor på systemet. Blåtand använder jag för hörlurar men då har man mobilen i fickan under en metars avstånd.

Protokollen är en annan sak. Man borde använda protokoll som inte hänger sej utan kan återupprätta förbindelsen ifall det är problem. WLAN är ju uselt och Blåtand sisådär. Om man hela tiden måste starta om systemet så tröttnar man ganska snart på eländet. Men protokoll med bra kvalitet är dyra. Mobiltelefonernas protokoll är i en helt annan klass men de har utvecklats med betydande resurser.
Användarvisningsbild
CirruZZ
Master Moderator

Re: Z-Wave - snart på m.nu!

Inlägg av CirruZZ »

elf98 skrev:Vilka prylar ska m.nu ta hem?
Kommer det att komma in någon Z-Wave controller i form av USB-sticka som funkar tillsammans med OpenZwave?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

https://www.m.nu/zwave-vision-usb-adapter-p-814.html

Inte listad som kompatibel, men inte som icke kompatibel heller....
Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
ice

Inlägg av ice »

Hej

Är i valet och kvalet i mitt z-wave system vad skiljer home center 2 och vera åt?
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Har inte full koll än...

Men:

Vera:
Kan scripta, låter inte som att det är något för nybörjaren dock

HC2:
Snyggt GUI, enklare att göra avancerade saker