Tänkte koppla 1-wire till min Omron CP1L-EM PLC för att på ett billigt sätt kunna samla in temp mm. PLC:n har både RS232 och Ethernet.
Har införskaffat EDS-HA7E som verkade kunna fylla mina behov att hyffsat lätt få till kod för PLC:ns Com-port att skicka ASCII-kommandon.
Tyvärr verkar det vara för dålig spänning på PLC:ns Comport för att driva HA7E. Får bara massa konstiga svar från HA7E till PLC:n. När jag testkör med hyperterminal från Laptop mot plc och HA7E är det inga problem.
Mäter -5.3V mellan RTS och GND när kabel är kopplad i PLC och har ca -9.6 När den är kopplad mot laptop. Verkar i datablad som VCC skall vara minst 6V till HA7E. Kan man spänningsmata HA7E från extern trafo på något sätt?
Kör nu med en TCP-Server-RS232 (Westermo EDW-100) för att kunna skicka ASCII-kommandon från PLC över Ethernet till HA7E och det fungerar bra, men det känns som en onödig extrapryl.
Kanske HA7Net är ett alternativ? Men antar att man måste göra tempförfrågningar via HTTPGET mot den och i så fall så faller PLC-alternativet eftersom jag bara kan köra socket-anslutningar med 'telnet' kommandon. Eller är detta möjligt mot HA7Net?
Många frågor
Tacksam för svar
MVH. Kalle