solmätare

Väderstationer och tillbehör - Hur fungerar den? Vilken väderstation är bäst?
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
mohsart
Gillar hemautomation
Kontakt:

solmätare

Inlägg av mohsart »

Jag skulle vilja mäta solstrålningen, för att skilja på molnigt väder och klarblå himmel.
Nu kanske jag har missförstått, men det verkar som att alla grafer jag sett, med ljusmätaren/-na från m.nu, kliver upp till max oavsett molnighet?
De avskärmningar jag sett att man "bör" använda förtar också lite av syftet för mig, jag vill t.ex. se hur länge en solpanel/solfångare på västfasaden kan ge effekt och med en sådan avskärmare blir väl resultatet lika oavsett vid vilken fasad jag mäter?
Så, rätta mig om jag tänker fel; och om inte, finns det andra produkter som fungerar som jag vill? :-)

/Mats
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Re: solmätare

Inlägg av elf98 »

Grundade m.nu & temperatur.nu

Driver temperatur.nu

Bild
mohsart
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av mohsart »

Fint. Fast en på varje fasad, två på taket och en på varje bodtak, blir lite dyrt...

Undrar om man inte kan löda ihop nåt enkelt med en solcell och en AD-omvandlare, typ https://www.m.nu/ds2450s-p-144.html
Fast just den verkar inte känslig nog.

Jag har en bunt 0,5V/0,28A-celler på 52x19mm, som tom kan delas och då ge 0,5V/0,14A eller delas och seriekopplas ihop igen och då ge 1V/0,14A (max typiskt lite högre spänning, men beror på de individuella cellerna).
Jag har också några på 3,2V/0,08A, 60x60mm (faktiskt ännu fler olika, men de är de intressantaste).
Frågan då är om det finns AD-omvandlare/1wire-kretsar som kan ge minst 10 nivåer på en spänning upp till tex ca 0,6V eller 4V och om strömmen räcker.

Mina behov är rätt enkla, så behöver inte vara superexakt; kan jag skilja på mörker, jämngrått, molnigt, lite moln och blå himmel så duger det, men exaktare skadar inte...

/Mats
riro
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av riro »

Skriv svar