Placering av givare

I detta forum hör diskussioner gällande teknik i största allmänhet och hemautomation i synnerhet hemma.
Kategoriregler
Vill du visa bilder i ditt inlägg? Använd funktionen "Ladda upp bilaga" nedanför textrutan!
jermal
Wannabe
Kontakt:

Placering av givare

Inlägg av jermal »

Var placerar man en utegivare bäst?

Var/hur har ni placerat era?

Jag har en som sitter under altanen, alltså i skugga. Det är ca 1,5 m från huset och en decimeter från golvet och kanske 2 decimeter från marken.

När jag jämför med min "pool-mätare" (poolen är intagen för vintern) som nu sitter helt öppet så verkar altangivaren visa lite för varmt efter att solen varit framme och sen försvunnit - det läcker för mycket från altanen.

Poolgivaren åker som en jojo allteftersom solen visar sig :-)
Användarvisningsbild
Goffe
Wannabe

Inlägg av Goffe »

Ja den optimala positionen är väl som bekant "1,5 meter över marken, ej i närheten av stora objekt, samt självklart solskyddad 24/7". Exakt 1,5 meter är det väl inte så noga med, iaf inte när det gäller temperatur.nu's fall, men precis vid marken eller långt upp i luften kan ju ge lite skeva resultat.

När det gäller min egen så har jag fått sätta den lite högre, drygt 3 meter för att undvika ev. klåfingriga obehöriga, och kanske något nära ett hus, men hela sidan är helt i skuggan dygnet runt så det är inga problem där.

Det viktigaste är ju hur som helst att inte givaren kan påverkas av solens strålar genom värmeavgivning från närliggande objekt som träffas eller ännu värre direkt strålning, något som faktiskt några stationer här inte verkar ha anammat... nämner inga namn *host*kortedalahörneforspiteå*host* :)
pitch
Wannabe

Inlägg av pitch »

Goffe skrev:Ja den optimala positionen är väl som bekant "1,5 meter över marken, ej i närheten av stora objekt, samt självklart solskyddad 24/7". Exakt 1,5 meter är det väl inte så noga med, iaf inte när det gäller temperatur.nu's fall, men precis vid marken eller långt upp i luften kan ju ge lite skeva resultat.

Det viktigaste är ju hur som helst att inte givaren kan påverkas av solens strålar genom värmeavgivning från närliggande objekt som träffas eller ännu värre direkt strålning, något som faktiskt några stationer här inte verkar ha anammat... nämner inga namn *host*kortedalahörneforspiteå*host* :)
Tack Goffe!
Fler än jag har tydligen uppmärksammat att vissa mätstationer borde flyttas och i vissa fall faktiskt uteslutas...
Ja, det låter kanske lite drastiskt men när temperaturen så tydligt visar att mätaren är felplacerad borde de inte tas som tillräkneliga och därför inte visas som resp lokala temperatur.
När jag ändå har yxan i högsta hugg... ;-) så ber jag att ni väder och temeratur freaks, mig inkluderad, funderar på hur en relativt liten vitmålad låda, typ den som i en annan tråd nämns ( http://tony.web.surftown.se/images/Termometerbur.pdf ), iofs väl ventilerad, kan ge en adekvat temperatur angivelse. Solen måste ju ändå ha en stor påverkan på den lilla lådan om man ser till temperaturen.
Har jag fel?
Hojta till isf!!!

/Pitch
Friskt kopplat, hälften brunnet...
Användarvisningsbild
Limber
Wannabe

Inlägg av Limber »

En sån väderstationslåda är ju en bra idé, men just den modellen kanske är lite avskräckande stor... skulle man inte kunna göra en som är av modell "fågelbord"? Alltså ett litet hus på en pinne, men ändå med ganska bra volym runt givaren.

I övrigt håller jag med om att de som uppvisar uppenbart dåligt placerade givare bör varnas och sedan plockas ner från sidan om de inte bättrar sig. Man kan argumentera för att det är frivilligt osv, men faktum är att vill man ha en viss kvalitet så måste man också ställa krav. :wink:
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Det händer att jag plockar bort stationer, men det är mycket sällan...

Dessutom räcker inte min tid till för att gå igenom alla stationer hela tiden.

Goffe mailade en lista för länge sedan över stationer som var av låg kvalitet, men jag har haft för mycket att göra för att hinna med.

Självklart strävar jag efter att temperatur.nu skall bli så bra som möjligt!
Vilka stationer är det som bör varnas/plockas bort enligt er åsikt?
Användarvisningsbild
JohWin
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av JohWin »

Ja, det är inte så lätt att få en bra mätning av utetemperatur. Jag byggde i somras ett solstrålningsskydd till min givare, se
radshield_mini.jpg
radshield_mini.jpg (24.13 KiB) Visad 13616 gånger
Den är gjord av plastblomfat, gängad stång, elrör och fyrkantrör i aluminium. Kostnad < 200 SEK.

Det är mycket bättre än tidigare, men enligt min mening förutsätter den att det blåser. Det verkar annars kunna bli stillastående luft inne i den som värms upp om solen lyser på den och förstås ger en felvisning. Om det är en vind på åtminstone 2-3 m/s fungerar det mycket bättre. Då verkar den ventilera sig ordentligt. Problemet är bara: hur hittar man en blåsig plats där det är skugga?

Ett sätt att göra detta ännu bättre är att komplettera med en fläkt som ser till att det ständigt är luftomsättning i solstrålningsskyddet.
grizzly
Gillar hemautomation

stilig väderbur

Inlägg av grizzly »

JohWin skrev:Ja, det är inte så lätt att få en bra mätning av utetemperatur. Jag byggde i somras ett solstrålningsskydd till min givare, se http://www.bonetweb.com/winberg/images/ ... d_mini.jpg. Den är gjord av plastblomfat, gängad stång, elrör och fyrkantrör i aluminium. Kostnad < 200 SEK.

Det är mycket bättre än tidigare, men enligt min mening förutsätter den att det blåser. Det verkar annars kunna bli stillastående luft inne i den som värms upp om solen lyser på den och förstås ger en felvisning. Om det är en vind på åtminstone 2-3 m/s fungerar det mycket bättre. Då verkar den ventilera sig ordentligt. Problemet är bara: hur hittar man en blåsig plats där det är skugga?

Ett sätt att göra detta ännu bättre är att komplettera med en fläkt som ser till att det ständigt är luftomsättning i solstrålningsskyddet.

måste ju bara skriva att din väderbur ser ju ganska fabriksgjord ut och profsig men enkel och billig men om man skulle göra den större tror jag problemet skulle vara borta med vinden att den bygger värme =)
hammarstrands stationen (oftast bland dom 5 kallaste)
jfg
Wannabe

Inlägg av jfg »

elf98 skrev:Självklart strävar jag efter att temperatur.nu skall bli så bra som möjligt!
Vilka stationer är det som bör varnas/plockas bort enligt er åsikt?
Måste man verkligen ta bort dem? Skulle det inte räcka att lägga till en/ett ikon/symbol/tecken efter stationer som inte håller måttet, med en förklaring att dessa stationer ibland visar för hög eller för låg temperatur?
jonas_j
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av jonas_j »

JohWin; Ditt hembyggda blomfatsväderskydd, hur målade du det? Faten ser ut exakt som de jag byggt av (från Plantagen) men efter ett lager sprayfärg fick jag tänka om för färgen trillade av... :( (har ännu inte löst det alltså)
Torkade noga av faten med lacknafta innan målningen men färgen biter inte.
Användarvisningsbild
elf98
Hemautomation - det är mer än en hobby
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Han kanske köpte vita fat? :D
Användarvisningsbild
Goffe
Wannabe

Inlägg av Goffe »

De enkla lösningarna är ofta de mest effektiva...
Användarvisningsbild
JohWin
Gillar hemautomation
Kontakt:

Inlägg av JohWin »

Jo, helt rätt; jag köpte vita fat.

Då slipper man problemet med färg som lossnar. Det kan annars vara svårt att få fäste på sådant mtrl.

Det är säkert också bättre att plasten är genomfärgad, i stället för att den bara har färg utanpå.
jonas_j
Tar hemautomation på allvar

Inlägg av jonas_j »

Jag inhandlade plastprimer tillslut, en färglös spray som ska göra under enligt färgaffärn. Har sedan målat vitt och nu två dagar senare tycks det sitta benhårt. Återstår att se vad vädret gör när jag väl får upp den i utemiljön. Får väl jaga tag i vita fat i värsta fall.
EvDis
Wannabe

Inlägg av EvDis »

Vad vill vi mäta?

Vill vi veta, temperaturen i kylan bakom ett hus, eller vill vi veta lufttemperaturen ute på gräsmattan eller golfbanan? Eller kanske inne i stan på gator och torg. Skall vi mäta som meteorologerna gör?

Jag tycker att stationerna borde beskriva bättre hur temperaturen mäts istället, så är det lättare för var och en att tolka tempvärdena.

Jag (Vallberga) mäter i ett fläktventilerat krukfatsskydd på norrsidan av garaget. Trots fläkten kan man se en liten ökning på temp.kurvan morgon och kväll när solen kan skina mellan grenarna på några björkar. Är det kanske så att luften bakom garaget värms av solstrålarna och inte för att solen skiner på strålningsskyddet som ger några tiondels graders höjning.

Är rätt sugen på att bygga en mätstation till och placera i solen över gräsmattan som meteorologerna och mäta skillnaden i temperatur mellan dem.
pethson
Wannabe
Kontakt:

Solstrålningsskydd...

Inlägg av pethson »

Jag är ganska ny på det här med att mäta väder och vind. Vilket egentligen började för att jag vill få koll på min energiförbrukning och den är ju relativ till vädret.

Så nyligen inhandlade jag en La Cross WS-3600 och slängde ut givaren för temperatur och fuktighet på balkongen bara för att se hur den fungerade. Det var kanon varmt på balkongen och jag tog för givet att temperaturen skulle skena i taket. Men döm om min förvåging när den visade en relativ vettig temperatur.

Nu satte jag givaren bakom en stolpe på räcke så den inte satt i direkt soljus, men gör verkligen solskyddet som sitter runt givaren sådan effekt med lite vind att temperaturen på balkongen blir nästan normal?

///Peter!
Senast redigerad av pethson den 27 maj 2007, 09:02, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar